Prof. Dr. Tarhan: “Değerler toplumu bir arada tutar”
Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan Van İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından düzenlenen etkinliğin konuğu oldu. Tarhan, “Eğitimde Yeni Doğrular ve 21 Yüzyıl Becerileri” kapsamında değerlendirmelerde bulundu.
“Değerler toplumları bir arada tutan tutkallardır”
Değerlerin toplumları bir arada tuttuğuna değinen Tarhan: “21. Yüzyıl becerilerinde değer eğitimi değil değer içerikli eğitim önemli. Değerler toplumları bir arada tutan tutkallar gibidir. Yaşama hakkı, yargılama hakkı, seyahat hakkı gibi birçok hak temel insan haklarıdır. İnsan hakları cilt gibidir, insan olduğu için vardır onlar ama diğer ayrıntı haklar elbise gibidir değişebilir bu çağın doğrularına göre. Bunu kabul etmediğimizde, kısıtladığımızda yarışı, yeniliği kaçırırsın onun için eleştirel düşünce burada 21. Yüzyıl becerilerinin en önemlilerinden birisi.” dedi.
“Değerler eğitiminin bilimsel yöntemi pozitif psikoloji”
Pozitif psikoloji dersi ile değerler eğitiminin verilmesinin bir kazanım olduğuna dikkat çeken Tarhan: “Değerler eğitiminin bilimsel yöntemi pozitif psikolojidir. Biz klasik ataerkil kültürün verdiği buyurgan değerler eğitimi öğretiyorduk. Çocuklar dinlemiyordu seçmeli ders olarak seçmiyordu ama dünya buna çözüm buldu. 2000’li yılların başında Batı baktı ki refah seviyesi çok yükselmiş ama buna rağmen mutluluk puanı aynı değil suç artmış, şiddet artmış, intihar artmış bütün bunların üzerine neden insanlar zenginleştiği halde mutlu olamıyor diye bir araştırma yapılıyor. Araştırma için Seligman ve ekibine 5 milyon dolarlık bir hibe bütçe veriliyor. Bunun sonucunda 2005- 2008 arasında araştırma sürüyor. İlk 2008’de raporlanıyor araştırma verileri, veri sonuçlarına göre 2009’da pozitif psikoloji kongresi yapılıyor. Pozitif psikolojinin ilk popüler karşılığı mutluluk bilimi diye geçiyor. 2009 yılında başlıyor kongreler ve halen devam ediyor yoğun bir şekilde. Ben bu durumu fark edip öğrendiğimde inceledim ve baktım ki bizim Anadolu irfanını doğu bilgeliğini almış sistematize etmiş yöntem geliştirmiş adına pozitif psikoloji demiş. Orada değerler öğretiliyor, minnettarlık modülü var merhametli olma modülü var, paylaşımcılık, uzlaşmacılık var bunlar öğretiliyor onlar zaten bizim doğrularımız arasında var kültürel değerlerimiz bunlar. Ben onun üzerine Mesnevi Terapi, Yunus Terapi kitaplarımı çıkardım. Siz bunu yeniden keşfettik diyorsunuz ama aslında Mevlana ve Yunus bunları çok eskiden söylemiş ve Osmanlıyı Osmanlı yapan onların attığı tohumlardır, o kültürel değişimdir onun üzerine inşa edilmiştir, ekonomi ve siyaset ondan sonra gelmiştir. Biz Üsküdar Üniversitesi olarak 2013’te Pozitif Psikoloji dersini ekledik ders müfredatımıza ve zorunlu ders olarak okutmaya başladık. Dersten sonra çocukların duygusal zekâlarında %20 artış oldu kazanımdır bu bizim değerlerimizin eğitiminin bu şekilde yapılması lazım.” şeklinde konuştu.
Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)