Geleneksel Pazarlamadan Dijital Pazarlamaya Yolculuk

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi tarafından “Geleneksel Pazarlamadan Dijital Pazarlamaya Yolculuk” etkinliği gerçekleştirildi. Güney yerleşkede gerçekleştirilen etkinliğe konuk olarak Reclick Dijital Pazarlama Ajansı Başkanı Mustafa Çelik katılım sağladı.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi tarafından Üniversite Kültürü dersi kapsamında gerçekleştirilen “Geleneksel Pazarlamadan Dijital Pazarlamaya Yolculuk” konusu öğrenciler tarafından yoğun ilgi ile karşılandı. Üsküdar Üniversitesi Reklam Tasarımı ve İletişim mezunu olan Reclick Dijital Pazarlama Ajansı Başkanı Mustafa Çelik, iletişim fakültesi öğrencilerine mesleğe ve sektöre yönelik önemli bilgiler aktardı.

“Dijital alanda faaliyet için HTML şart”

İnternet ağlarının gelişiminden bahseden Reclick Dijital Pazarlama Ajansı Başkanı Mustafa Çelik; “İnternet teknolojilerinde paket anahtar diye bir şey var, veriler paketlere ve parçalara ayrılarak gönderiliyor, daha hızlı ulaşılabilmesi için. İlk pakette, şu an biz e-posta gönderip alıyoruz, e-posta altyapısı 1969 yılında internetin doğuşunu gerçekleştiriyor aslında. Burada en önemli nokta internetin doğuşu ve bütün araştırmalar, üniversite projelerinden çıkma. 1991’e geldiğimiz zaman World Wide Web kuruluyor. Burası çok önemli çünkü World Wibe Web biraz da ihtiyaçtan Tim Burnelis tarafından CERN’ de ortaya çıkıyor. CERN Bilimsel Araştırma Merkezi, dünyadan farklı araştırmacılar ve bilim adamları CERN’e gelerek bir araştırma yapıyor. Araştırma sonuçlarını da almak istiyorlar, bu ihtiyacı Tim Burnelis çalışırken buluyor ve bir şey yapmalıyım diyor ve World Wide Web’i geliştiriyor. Şu an bir internet sitesine girdiğiniz zaman arka planda, HTML dediğimiz kodlar çalışıyor. Günümüzde hala kullandığımız temel seviye kodlama sistemi aslında. O yüzden dijital alanda faaliyet göstermek ve çalışmak istiyorsanız, en azından HTML bilmeniz gerekiyor.” şeklinde konuştu.

“Her iki medyada araştırma çok önemli”

Araştırmanın geleneksel medyada olduğu gibi dijital medyada çok önemli olduğunu vurgulayan Çelik; “Tabi ilk olarak burada araştırma yapmak gerekiyor. Aynı geleneksel medyada olduğu gibi hedef kitleyi doğru analiz etmek gerekiyor. Hatta biz bunu bazen üreticiler ürünü iletmeden önce bize danışıyor. Diyorlar ki; ‘Bu ürün satar mı?’ diye, bizde araştırma yapıyoruz. Bu kategoride rakipleri inceliyoruz ve Google’daki arama sorgularını inceliyoruz. Hangi harf, hangi kelime ne kadar aranıyor, ilgi alanı ne kadar yüksek, yılın hangi ayları zirve yapıyor Google’daki aramalar, ne zaman düşüş gösteriyor. Bunların hepsini tüketiciyi anlama noktasında, tabi buraya kültürde giriyor. Genelde biz tatil paketi satın alırken ya da otel rezervasyonu yaparken son dakikalar rezervasyonu yaparız. Burada eğilimler bir anda zirve yapıyor sonra yavaşça düşüyor. Biz buradan tüketicinin ne zaman ilgi gösterip, göstermediğini anlayabiliyoruz ya da o ürün kategorisi Google’da çok aratılıyor mu, aratılmıyor mu bunları görüyoruz ve inceliyoruz. Üret ya da üretme diye söylüyoruz. Dijital reklamların çok temel bir mantığı var aslında planlamayı yaparken. Tamamen araştırma yapıyoruz burada. Nelerden yararlanıyoruz mesela Google Trends. Türkiye’de neler oluyor, neler araştırılıyor, neleri takip ediyor tamamen bu Google Trends’den oluyor. Aynı Twitter’daki gibi mesela Twitter’a girdiğimiz zaman en çok trend olanlar hashtag ile birlikte en üst sıralara çıkıyor. Burada da Google’ın benzer bir algoritması var, Google’da yapılan bütün sorguları bir analizden geçirmeye başlıyor ve yapay zeka sayesinde tüm bu süreçler bizim karşımıza çıkmaya başlıyor.” ifadelerini kullandı.

Etkinlik katılım sağlayan öğrencilerin sorularının cevaplanması ile sona erdi.

Muhabir: Tarkan Küçükgüzel - Betül Kalkuloğlu

Fotoğraf: Tarkan Küçükgüzel - Betül Kahkuloğlu
 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)