Çocuklarla etkileşimli kitap nasıl okunur?

Üsküdar Üniversitesi Üniversite Kültürü Dersi kapsamında “Etkileşimli Kitap Okuma” etkinliği gerçekleştirildi. Okuma Yazma Uzmanı Dr. Aylin Yılmaz Hiğde’nin konuşmacı olduğu etkinlikte Hiğde bir takım önerilerde bulundu. Okumaya başlamadan önce çocukların rahatça oturabileceği bir yer hazırlanması gerektiğine dikkat çeken Hiğde, dinlemeyi kolaylaştıracak davul, gözlük, şapka... gibi enstrümanların da kullanılabileceğini söyledi. Hiğde, okuma sonrasında da ebeveynlerin çocukların hikâyeyi canlandırmalarına izin vermesi, okunanları çizmelerine veya resmetmelerine fırsat tanınması gerektiğini sözlerine ekledi.

“Çocuklara etkileşimli bir kitap okumak için kitap, yetişkin tarafından önceden okunmalı”

Moderatörlüğünü Üsküdar Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Çocuk Gelişimi Öğr. Gör. Ezgi Erciha’nın üstlendiği etkinlikte okuma yazma uzmanı Dr. Aylin Yılmaz Hiğde, etkileşimli kitap okumanın en doğru şekilde nasıl yapılması gerektiğiyle ilgili öneriler sıraladı. Hiğde, “Öncelikle planlamanın yapılması gerekiyor. Etkileşimli kitap okumak istiyorsanız kitap, yetişkin tarafından önceden okunmalı. Kitaplar bir yetişkinin en fazla beş dakika içinde okuyabileceği kitaplar olmalıdır. Okumaya başlamadan önce ise çocukların rahatça oturabileceği bir yer hazırlanmalı, tüm çocukların sizi ve kullanacağınız malzemeleri görebileceği yer belirlenmelidir. Haftanın temasını ve konusunu anlatan bir hikâyeyi çocuklara okutulmalıdır. Çocukların hikâyeyi dinlemelerini sağlamak için davul, gözlük, şapka bir şarkı sizin hikâyeyi dinletme sürecinize yardımcı olur. Çocuk ile kitap sayfasını tartışın, kitapta resim gezintisi yapın. Öğrencilere düşündüren sorular sorun. Hikâyenin ne hakkında olduğunu tahmin etmesine izin verin. Jest ve mimikler de etkilidir. ‘Sence bundan sonra hikâye de ne olacak?’ sorusunu sormak çocukların tahmin becerilerini geliştirir.” dedi.

“Çocukların kendi kitaplarını geliştirmelerine izin verin”

Okuma sonrası ve sonuçlarından bahseden Hiğde; “Yetişkinler, okuma sonrasında çocukların hikâyeyi canlandırmalarına izin vermeli. Hikâye hakkında bir şeyler çizmelerine veya resmetmelerine fırsat tanımalı. Hikâyeyi genişletmeleri için zaman tanımalı, zengin bir öğrenme ortamı oluşturmak için yeni sözcükleri kullanmalı. Çocukların kendi kitaplarını geliştirmelerine fırsat verilmelidir. Bunlar önemli ve etkileşimli bir süreçtir. Okumaya erken maruz kalmanın sonuçları mutlaka oluyor. Kaba motor ve ince motor becerileri, algısal beceriler; görsel işitsel ayırt etme ve hafıza, ön okuma becerileri gelişiyor. Böylelikle okumak çocuklar içinde eğlenceli hale geliyor.” şeklinde konuştu.

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)