Çocuklarda Özel Eğitimin Önemi Konuşuldu
Üsküdar Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Bölümü tarafından düzenlenen çevrimiçi söyleşinin konuğu Özel Eğitim Öğretmeni Merve Kırçıl oldu. Özel eğitimin amacı ve hedefleri hakkında değerlendirmelerde bulunan Kırçıl; “Özel eğitimin temeli, problemli davranışı söndürmek yerine olumlu davranışı koymaktır. Bizim isteğimiz özel eğitimde çocuğun engel durumuna göre özel program hazırlayıp çocuğu sosyal ve akademik hayatta eğitmek.” dedi.
“Çocuğun iki önemli besini: Sevgi ve Güven”
Moderatörlüğünü Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon Bölümü Program Başkanı Gönül Kil Tetik’in gerçekleştirdiği söyleşide çocuklarla iletişim kurarken dikkat edilmesi gerekenlere dikkat çeken Merve Kırçıl, “Nevzat Tarhan’ın çok güzel bir sözü var: ‘Bir çocuğun iki önemli besini vardır, sevgi ve güven.’ Gerçekten çocuklara sevgi ve güven verdiğiniz zaman büyük ölçüde karşılığını alıyorsunuz. Bizim çocuktaki duygu ve güven eksikliğini tamamlamamız gerekiyor. Çocukla oyun aracılığıyla çalışmanız gerekiyor. Oyunla çalışmanız, somut gitmeniz gerekiyor. Onun seçtiği oyuncaklarla, onun yönlendirmesiyle gitmeniz gerekiyor. Özel eğitimde çok emek vermek gerekiyor, içine girdiğinizde bir ayın bile ne kadar kısa bir süre olduğunu anlıyorsunuz.” dedi.
“Gölge öğretmenlik yöntemiyle çocuğa her şeyi öğretmemiz gerekiyor”
Gölge öğretmenlerin çocuğun gelişimindeki önemini vurgulayan Kırçıl, öğretmenlik ve bakıcılık arasında çok ince bir çizgi olduğuna dikkat çekti. Kırçıl; “Gölge öğretmen dediğimiz şey çocuğu tamamen hayata hazırlayıp hayata iten bir kavram. Yemek yemeyi, diş fırçalamayı ve tuvaleti öğretmeniz lazım. Yani aslında kişisel bakım dediğimiz kısmı öğretmeniz lazım. İnsanlarla nasıl iletişim kurması gerektiğini öğretmeniz, duruma göre dışarıda nasıl hareket etmesini, konuşmayı, her türlü sosyal, bilişsel, iletişim ve fiziksel alanı hepsini sizin öğretmeniz gerekiyor.” dedi.
“Özel eğitimin amacı, çocuğu sosyal ve akademik hayatta eğitmek”
Çocuklara özel eğitim uygulanırken durumuna göre farklı programlar hazırlanması gerektiğine dikkat çeken Kırçıl; “Özel eğitimin temeli, uygulamalı davranış analizidir. Problemli davranışı söndürmek, olumlu davranış yerine koymaktır. Uygulamalı davranış analizi dediğimiz şey budur. Bizim isteğimiz özel eğitimde çocuğun engel durumuna göre özel program hazırlayıp çocuğu sosyal ve akademik hayatta eğitmek. Bu nedenle eğitimden sonra problemli davranışı ortadan kaldırıp yerine olumlu davranışı koymayı hedefleriz. Özel eğitimin temel amacı budur.” ifadelerini kullandı.
Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)