Türkiye Reklam, Sinema ve Dizi Sektöründe Post- Prodüksiyon Süreçleri

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Bölümü tarafından düzenlenen çevrimiçi söyleşi etkinliğinin konuğu Post-Prodüksiyon Stüdyo Yöneticisi Kerem Kurdoğlu oldu. Moderatörlüğünü Görsel İletişim Tasarımı Bölüm Başkanı Doç. Dr. And Algül’ün gerçekleştirdiği söyleşide Kerem Kurdoğlu ‘Türkiye Reklam, Sinema ve Dizi Sektöründe Post- Prodüksiyon Süreçleri’ konusuna ilişkin değerlendirmelerde bulundu.

“Çözünürlük en çok bilinen özelliktir fakat en önemli özellik değildir”

Post-Prodüksiyon Stüdyo Yöneticisi Kerem Kurdoğlu Post-Prodüksiyon konusunu NETFLİX projesini merkeze alarak anlattı. Kurdoğlu; “Dijital platformlar salgından sonra çok daha önemli bir yer tutmaya başladı. Yapılan çoğu projeler; NETFLİX, Game ya da BLUTV gibi yerlere yapılıyor. Dijital platformlara tercih çok daha fazladır. İş akışı bütün sektörlerde önemli bir şeydir. Buna sinema sektöründe Post- Prodüksiyonu da dahil ediyorum. Açı çok çok önemlidir. Prep Production çekime başlamadan önce yapılan her türlü hazırlık demek. Fikrin bulunması, fikrin sunulması, senaryonun yazılması, düzenin kurulması, planlamanın yapılması, lokasyonların saptanması her şey dahil. Uzun aylar süren bir şeydir. Genellikle uzun metrajda 8-10 hafta civarı oluyor. Tabii ki bir dizide 10 ila 20 hafta civarında olabiliyor. Asıl yemeğin yapıldığı yere geliyoruz. Post- Production bütün filmin görsel efektinin, renginin yapıldığı yerdir. Öncelikle çekimden gelen malzemeyle başlıyoruz. Post- Production çekim malzemesi gerekiyor. Bu çekim malzemesinde iki şey oluyor; görüntü ve sestir.” dedi.

“RED kamerası dijital kameralara geçişte öncül oynadı”

ALEXA ve Venüs’ün en yaygın kullanılan kamera olduğunu söyleyen Kerem Kurdoğlu; “Hangi kameraların kullanıldığına gelince son yıllarda her türlü kamerayla film yapabiliyoruz. En yaygın kullanılan ALEXA, Sony, Venüs… Beş on yıl önce çok yaygın olan ama son yıllarda artık o kadar yaygın kullanılmayan RED kamerası vardı. RED dijital kameralara geçişte öncül oynadı ama son yıllarda yaygın bulunulmuyor. ALEXA ve Venüs en yaygın kullanılan kameralardır. Bir kameranın özellikleri nedir dendiğinde en çok çözünürlük bilinen bir özelliktir. Fakat en önemli özellik değildir.” diyor.

“Çözünürlükten daha önemli özellik renk derinliğidir”

Sinema projelerinin artık az yapıldığına değinen Kurdoğlu, bütün projelerin artık NETFLİX veya benzeri platformlar için yapıldığını söylüyor; “Kameralar genellikle daha yüksek formatlar çekiyor. Kameraların değişik çekim formatları oluyor. Çözünürlükten daha önemli özellik renk derinliğidir. Bir pikselin rengini tanımlamak için biz bilgisayarda 8 bite alışığız. Profesyonel kameralar 12 bit 16 bit gibi çok fazla renk skalasına sahip. Ve bu çok daha önemli bir özelliktir. Renk yapacağınız zaman iyi bir sonuç elde etmek için o bilgiye ihtiyacımız var. Profesyonel kameralar logaritmik olarak çekiyorlar. Uzun metrajın toplam çekimleri 50-60 terabayt yer tutuyor. Bu kadar büyük bir veriyi alıp montaja sokmak pek mümkün olmuyor.  NETFLİX projesinde bir filmin editi en az 3-4 hafta sürebiliyor.” ifadesinde bulundu.

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)