LGS’ye Girecek Adaylar Dikkat!

 Ece Tözeniş

Üsküdar Üniversitesi Eğitim Kurumları ve Rehberlik Hizmetleri Yöneticisi, Uzman Psikolojik Danışman ve Kariyer Danışmanı Ece Tözeniş, 2020 LGS’ye 30 gün kala öğrencilere bu süreci en verimli şekilde değerlendirmeleri için tavsiyelerde bulundu.

LGS’de hangi konular çıkacak? 

LGS 20 Haziran’da sözel ve sayısal olmak üzere iki oturum şeklinde yapılacak. Bu yıla özel en önemli değişikliklerden bir tanesi sınavın müfredata uygun, birinci dönem konularını kapsayacak şekilde olması. Sınav tarihi değiştirilerek 7 Haziran’da olan sınav biraz daha ötelenerek 20 Hazirana alındı. Sadece birinci dönem konularına bakıldığı zaman öğrencilerin sorumlu olduğu çok az bir konu var. Bu da bu yılın öğrencileri için müthiş bir avantaj, normal süreçte öğrenciler tüm bir seneyi kapsayacak şekilde çalışma yaparken şimdi sadece çoğu okulun çok önce bitirdiği birinci dönem konularını kapsayacak.Çoğu okul LGS çalışmaları kapsamında ikinci dönemi de tamamlamak üzereydi.

Teknik konular üzerinden kısaca geçtik ama şu süreçte sık karşılaştığımız sorulardan bir tanesi de ‘Sınav kolay mı olacak, zor mu?’ şeklinde. Benim öngörüm, sınavın ne çok zor ne çok kolay olacağı yönünde. Sonuçta bu sınav yıllardan beri yapılan bir sınav. Bir takım değişikliklere uğradı ama sonuçta bir eleme sınavı ve böyle seçmeli sınavlarda daha çok sınırları belirlenmiş, objektif sorular karşımıza çıkıyor.Bu yılda ne çok kolay ne çok zor diyebileceğimiz ama müfredatın içerisinde ikinci dönemin konularının olmayacağı şekilde bir sınav olacağını düşünüyorum. Bu arada süreçle birlikte hemen hemen her yayın birinci dönem müfredatına göre kendisini güncelleyerek hem deneme sınav hem de konu anlatımı çıkardılar. Değişikliklere çok hızlı bir şekilde adapte olunup yola o şekilde devam edebiliyorlar, öğrenciler bu açıdan da çok şanslı.

LGS’nin 20 Haziranda yapılması avantaj!

LGS’de tarih değişikliği öğrencileri etkiledi. LGS için on günün üzerinde bir uzama oldu, 7 Haziran’da değil 20 Haziranda olması da bir avantaj sağladı. Uzun süredir evde oluyor olmak öğrencilerin ister istemez motivasyonlarını düşürdü. Çünkü ne olursa olsun öğrencilerin hepsi normalde şuan okul var, trafikte kalıyorum, ders çalışamıyorum, konuları yetiştiremiyorum, okul sınavları var diyeceklerdi. Ama şuan evdeler ve çalışmak için çok uzun zamanları var. Birçoğu o disiplini de kaybetmeye başladı, velilerden gelen en büyük tepki bu yönde aslında.Öğrencilerin uyku saatlerinin düzensizliği, sabahları daha geç uyanmaları gibi sebeplerle dengeler bozuldu ama şurada LGS’ ye yaklaşık bir aylık bir zaman kaldı.

Artık yavaş yavaş o dengeleri düzenlemek gerekiyor. Evet, zor ama önümüzdeki sınavı biliyoruz. Sözel, sayısal, soru sayısı, süre gibi sınavla ilgili bütün detaylar belli. Bildiğimiz bir sınav önceki yıllarda da yapıldı, sınav sonrasında da ne olacağını biliyoruz. Şuan herkesin eksiklerini tamamlama ve kalan süreyi en iyi şekilde değerlendirme zamanı. Olumsuz taraftan baktığımızda biz hep kriz ya da kaos düşünüyoruz ama bu krizlerin hepsinin mutlaka bir şekilde fırsata çevrilmesi gerekiyor. Motivasyonu bozulan, belki şimdiden havlu atan, yapamayacağını düşünüp çalışmaları yavaşlatan öğrenciler oldu. Ama süreci iyi yönetip kendine olan güvenini sağlam tutan öğrenci çok daha başarılı olarak hedefine ulaşacak

LGS

Öğrenciler LGS’ye nasıl hazırlanmalı?

Öğrenciler bu süreçte MEB’in yüklediği hazırlık sorularını mutlaka çözsünler. Müfredatın dışına çıkılmayan bir sınav olacak. Öğrencilerin hem rehavete kapılmamaları hem de korku ile çalışma davranışlarıyla ilgili bir geri çekilme yaşamamaları gerekiyor. Sınav ne kadar zor olabilir? Çok zor olduğu zamanda bütün öğrenciler etkilenmiş olacak çok kolay olduğunda da yine bütün öğrenciler etkilenecek. Bu sene sınava giren öğrencilerin başarısına göre tercihleri ve sonraki aşamaları planlayacağız. O yüzden elimizdeki veriler doğrultusunda öğrenciler şu dönemde olabildiğince çok soru çözmeye özen göstermeliler.

Ayrıca farklı kaynaklardan soru çeşitliğini görmeleri, kendilerini denemeleri bir çerçeve çizmelerine yardımcı olacaktır.Öğrencilerin sınav çok kolay veya çok zor olacak tartışmalarından uzak kalmaları gerekiyor. Şuan gündemimizde yaşanan değişiklikleri öğrenmek için kulağımız haberlerde gözümüz sosyal medyada. Bu süreçte onlara odaklanmayı bırakarak odağımızı bir ay sonraki sınava kaydırıp neler yapabileceğimize bakmamız gerektiğini düşünüyorum. Azalan konularla çok fazla öğrenci daha hazır bir şekilde girmiş olacak. Geçen sene sınavda ful yapan öğrenci çoktu bu sene sınava girecek öğrenci sayısındaki %53 artış ile bu senede aynı şeyi de yaşayabilir diye düşünüyorum. Bu senede sanırım pek çok LGS birincisi göreceğiz.

Öğrencileri lise hayatında neler bekliyor? 

Öğrencileri lise hayatında birçok şey bekliyor. Önce en keyifli tarafından bakalım; çok güzel, keyifli, eğlenceli arkadaşlıklar bekliyor. İlkokul, ortaokul önemlidir ama lise arkadaşlığı, ergenliğimizi, o yoğun süreci birlikte atlattığımız, biraz daha özgür hareket edebildiğimiz bir hayat aslında. Arkadaşlıklar çok önemli daha sonra pek çoğu ile ömür boyu görüşmeye devam edersiniz. Bazıları aynı üniversitelere devam ederler, gruplar üniversiteden sonrada görüşmeye devam ederler. Diğer tarafından bakarak üniversite seçimine de gittiğimizi düşünürsek burada doğru tercih yapıyor olmak çok önemli.Tabi ki şu anda yaş grubu olarak baktığımız zaman öğrencilerin ilgileri çok ayrışmadı.

Ama en azından öğrencilerin kafalarında aşağı yukarı lise tercihi yapmak, üniversite tercihi yapıyor olmak aslında. LGS seminerleri de yaptığımızda da gördük öğrencilerin kafalarında bir şeyler var ve bu sonraki süreçte de devam ediyor. O yüzden liseleri de önlerine koyup gerçekten ne yapmak istedikleriyle birlikte değerlendirmeleri gerekiyor. Biraz da kendini iyi tanımak gerekiyor. Hem anne babanın çocuğunu görmek istediği bir yer var hem de öğrencinin kendi olmak istediği bir yer varÖğrencilerin kendi seçimlerine kanalize olması ve nerede, ne okumak istedikleri yönünde değerlendirme yapmaları gerekiyor.

LGS

Meslek Liseleri neden önemli? 

Meslek lisesi memleket meselesi çok iyi bir slogandı, çok iyi de başlamıştı. Ama bu süreç bize bir kere daha meslek liselerini hatırlattı. Tercih yaparken onları da gözden geçirmeliyiz. Bu öğrenciler bu sürecin başından beri canla başla çalışıp baskı yaptılar, dezenfektan gibi birçok şey ürettiler. Ne kadar önemli ve ne kadar vazgeçilmez olduklarını görmüş olduk. Artık sonraki süreçlerde de hem lise hem üniversitede meslek lisesi bir engel değil. Teknik olarak hiçbir engel yok. Ayrıca meslek lisesinde biz hep şunu göz ardı ediyoruz sanki farklı bir tarafta konumlandırıp farklı bir tarafa konduruyoruz. Bizim ülkemizin, insanlığın gerçekten o işin mutfağında yetişmiş o işi çok küçükken öğrenmeye başlamış ara meslek elemanlarına inanılmaz ihtiyacımız var. Çünkü onlar olmazsa gördük ki süreç dönmüyor. O çarkın dişlisi hep boş kalıyor onlarla birlikte tamamlanıyor.

Sınav sonucunun kişiliğimiz ile ilgili olumsuz bir tarafı yok

Sınav konularının birinci dönemi kapsaması ve öğrencilerin sınava kendi okullarında giriyor olması büyük bir avantaj. Teknik bilgileri toplamak dışında sınav anındaki durumumuz hem fiziksel hem psikolojik açıdan çok önemli. Sonuçta öğrencinin hem bildiği okul hem bildiği sınıfta sınava giriyor olması bence kaygılarını biraz daha aşağıya çekecek. Hem öğrenci hem veli için nasıl gideceğiz, nasıl bulacağız gibi yetişme kaygısı yaşanmayacak. Buda çok büyük bir avantaj bence. Bir de artık şuna özen göstermemiz gerekiyor; bizim için sınava yüklenen anlamlar çok önemli o kadar çok sınav konuşuyoruz ki sınav hepimiz için dev bir kelime.

Ama şunu unutmamak gerekiyor ki sınav sadece sekizinci sınıftaki bilgiyi ölçüyor. O soruların hepsi bilgiyi ölçen, yoruma dayalı sınav ama biz bunları kişiliğimize mal ediyoruz.Sınav sonucunun kişiliğimiz ile ilgili olumsuz bir tarafı yok. Bu anlamları değiştirmek gerekiyor. Birde ne olursa olsun çocuğumuz ve sağlığı bizim için her şeyden daha önemli, sınavlar olur ve geçer. Hayat bir sınav aslında, bundan sonraki süreçte de birçok sınava girip çıkacaklar. Şu dönemde biraz konuşmaları minimalize etmek gerekiyor. Onlar ne yapmalar gerektiğini biliyor, tabi ki ufak ufak hatırlatmalar yapacağız. Ama çok büyük bir baskı kuruyor olmakta öğrencilerde başarısızlığa ve kendilerini geri çekmelerine sebep oluyor.