Korona Günlerinde Ergoterapi Konuşuldu


Erg. Rümeysa Coşkun

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü ve Ergoterapi Kulübü, Prof. Dr. Sevda Asqarova’nın öncülüğünde düzenlenen “Korona Günlükleri: Ergoterapi Müdahaleleri” konulu etkinliğin ikincisi Zoom Webinarı ile çevrimiçi olarak gerçekleşti.

“Çocuğa özel yaratıcılığımızı konuşturmak bu durumda çok kıymetli”

Erg. Rümeysa Coşkun, “Karantina Döneminde Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu olan çocuklarda Evde Yapılabilecek Aktiviteler” başlıklı sunum yaptı. Coşkun, “Çocuğun ilgisini çeken ve motor aktivitelerde pratiklik yani onların daha kolay tolere edebileceği şekilde değişiklikler yapmamız gerekiyor. Materyallerde değişiklik yapmak sizin yaratıcılığınıza kalmış. Benim çocuk için önereceğim şey o çocuk için çok basit ya da zor kalabilir. O yüzden her çocuğa özel yaratıcılığımızı konuşturmak bu durumda çok kıymetli oluyor. Oyunda kalmalarını sağlamak bizim için önemli. Çocuğa bir şey söylediğimiz zaman onun bunu anladığından emin olmamız gerekiyor.

Anladığından emin olmak için basit sorularla da bunu teyit etmemiz gerekiyor. Çocuğu ilk önce takım değil bireysel spor faaliyetlerine yönlendirmekte fayda var. Çünkü takım içerisinde diğer arkadaşlarına göre başarısız olduklarını gördüklerinde hem arkadaşları tarafından dışlanma problemi hem de özgüven problemleriyle karşı karşıya gelebiliyorlar. Motor beceri gerektiren aktivitelerde güçlük çekenler için daha basit motor aktiviteler verilebilir. Örneğin birlikte masa kurma, masa toplama, bulaşıkları makinaya yerleştirme. Bunlar bizim için basit gözükse de tabakların nasıl yerleştirileceğini planlamak onlar için çok zor olabilir” şeklinde konuştu.

Erg. İsa Kör

“İşaretleyiciler çok önemli”

Erg. İsa Kör ise “Pandemi Sürecinde Günlük Yaşam Aktivitelerinin Planlanması” konusunu değerlendirdi. Erg. Kör, “Özel gereksinimli çocuklar için en sık bildirilen engeller çevrenin fiziksel tasarımı, sosyal çevre, malzemeden veya çevreden yoksun bırakma. Sadece özel gereksinimli bireyler için değil ailelerin çocuklarını çok iyi tanıyıp yönetemedikleri için de danışanlarım başvurabiliyorlar. Özel gereksinimi olmayan çocukların haricinde de çevresel ve fiziksel tasarımlar bize ve çocuklara engel olabiliyor. Genelde yetişkin gruplarla çalıştığımda fiziksel bir problemimiz varsa çevresel ve fiziksel tasarımlar çok önemli oluyor. Bir zamanlar görme engellilerle çalışma fırsatımda oldu. Onlar için işaretleyicilerin olması gerekiyor ve onların sosyal ortama çıkabilmeleri için işaretleyiciler çok önemli.” dedi.

Erg. Bilgesu Varol

“Aile yaklaşımları çocuğun hayatında çok önemli”

“Covid-19 Sürecinde Özel Gereksinimli Çocuklara Ebeveyn Yaklaşımının Ergoterapist Tarafından Yönlendirilmesi” konulu sunumunu yapan Erg. Bilgesu Varol, “Aile yaklaşımları çocuğun hayatında dış dünyada bağımsız olabilmesi için ihtiyacı olan deneyimleri kazanması açısından çok önemli. Şehir dışına okumak için gittiğimizde 18 yaşına kadar aileden kazanıp biriktirdiğimiz şeyler bizim için çok önemli.  Bu çocuk bağımsız olabilmek için alt yapıyı aslında aileden alıyor. İki yönlü iletişim becerisi kurmaya sahip olma, sorunlarına çözüm yolları araması, çocuğun yaşamını sağlıklı olarak yürütebilmesi, öz güveni yüksek biri olabilmesi özelliklerinin hepsinin temeli ailede atılıyor. Bu yüzden aile yaklaşımları çocuğun hayatında çok önemli.” dedi.

Erg. Emre Savaş

“Terapist ile aile kesintisiz bir iletişim içinde olmalı”

Son olarak Erg. Emre Savaş, “Salgın Döneminde Otizm Spektrum Bozukluğunda Ergoterapist ile Aile İletişiminin Önemi” konusuna ilişkin paylaşımlarda bulundu. Erg. Emre Savaş, “Otizm tedavisinde kesinlikle terapist ile aile kesintisiz bir iletişim içinde olmalı. Tedavi sürecinde bazı aileler çocuklarını sadece tedaviye getiriyor ve geriye kalan sorumluluklarını yerine getirmiyorlar. Bunları terapist olarak bizim ailelere anlatmamız gerekiyor. Terapist, yapılan çalışmalarla ve gidişatla alakalı sürekli olarak aileyi bilgilendirmeli ve aileyi bu süreç içerisinde tutmalı ve yönlendirmeli. Terapist aileyi bu sürecin içine dâhil ediyor fakat aile birkaç zaman sonra tekrar durumdan kopabiliyor. Burada terapistin süreci dikkatli bir şekilde yönetmesi gerekiyor. Bu söylediklerimi sadece otizm spektrumlu çocuklar için değil özel gereksinimi olan bütün çocuklar ve aileleri için geçerli” ifadelerini kaydetti.
 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)