Ergoterapinin nörobilimdeki etkisi (2015-11-05)
Üsküdar Üniversitesi Ergoterapi Bölüm Başkanı Prof.Dr. Sevda Asqarova tarafından kaleme alınan “Occupational Therapy and Creative Arts Therapy- Ergoterapi ve Yaratıcı Sanatlar Terapisi” başlıklı makale ‘’Pinnacle Medicine & Medical Sciences (Tıp Zırvesi ve Tıbbi Bilimler)” dergisinde yayınlandı.
Makalede sanatın hemen hemen tüm dallarını içine alan, sanatla ve yaratıcılıkla tedavi eden bir terapi yöntemi olan ergoterapinin tıbbi bir tedavi yöntemi olarak nörobilimde de önemli bir yeri olduğu vurgulandı. Prof.Dr. Sevda Asqarova, makalesinde şu görüşlere yer verdi:
“Sanatın tüm alanlarından faydalanan ergoterapi, insanda heyecan ve hayranlık uyandıran aktiviteler içeren önemli bir tedavi birimidir. Bireylerin beyninde ve ruhunda kendi içsel güç ve potansiyellerini keşfetmelerini, insanların farkındalıklarını arttıran, yaşamlarında istedikleri yönde değişim ve dönüşüm sağlayabilmeleri için gereken cesareti kazandırmasını sağlamaktadır.
Sanatla tedavi kişinin kendini ifade etmesine imkan veriyor
Ergoterapi kavramı insana bir zihin, beden, ruh ve duygulardan oluşan bir bütün olarak bakmakta ve çok çeşitli bir anlam yüklemektedir. Sanatla tedavi, insanın mümkün olan her yolla şarkı söyleyerek, dans ederek, hareketle, hikâye anlatarak, resim çizerek, ebru yaparak vb. kendisini bütünüyle ifade etmesine imkân verir.”
Sanatla terapi yöntemlerinin ve yaratıcı çalışmaların beyinde işlenirken geçtiği süreçlerle ilgili bilgilerin de yer aldığı makalede hastanın sanata duyarlılık kabiliyeti, yaratıcılık yeteneği ve aktif yaratıcı düşüncelerinin de incelendiği anlatıldı.
Ergoterapi etkisi
Prof.Dr. Sevda Asqarova, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Elde edilen bu gibi veriler sanatla çalışmaların beyinde işlenirken hangi süreçlerden geçtiğini göstermektedir. Bu da nörobilim dünyasında “Ergoterapi etkisi’’ olarak yeni bir bilim dalı, nörobilimde yeni bir tedavi yöntemi olarak daha bir efektif özellik taşıyarak davranış biliminde yeni bir “Nöroformu’’ ile değerlendiriliyor. Multidisipliner yaklaşımla yaratıcı-sanatsal argümanları kullanarak yeni, özgün ve bilimsel yöntemler geliştiriyor.”
Makalede Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölümü’nde ve NPİSTANBUL Nöropsikiyatri Hastanesi Ergoterapi biriminde verilen eğitim ve yapılan çalışmalardan da söz edildi.
Ergoterapi bölümünde klasik yöntem ve tekniklerin incelendiği belirtilerek makalede kullanılan yöntemlere de şöyle yer verildi:
“Affolter Konsepti - Çevre ile etkileşimi temel alan, çevresel ve dokunma duyumlarını algılamayı arttırma ve problem çözme becerilerini içeren yöntem; Bobath Konsepti - Değişimin ne kadarının gerekli olduğunun belirlendiği ve uygunsuz davranışın engellenerek uygun davranışın yerleştirilmesine yönelik egzersizlerin olduğu yöntem; Castillo Morales Konsepti - Dokunma ve propioseptif duyumları kullanarak normal duyusal motor gelişimin sağlanmasını hedefleyen tekniklerin yanı sıra iletişim becerileri de geniş çapta öğretilmektedir.”
www.pjpub.org/Abstract/abstract_pmms_215.htm
www.pjpub.org/pmms/pmms_215.pdf
www.pjpub.org/pmms-2015.htm