XR Teknolojileri ve Sanat ele alındı

Haber ile ilişkili SDG etiketleri

DOI : https://doi.org/10.32739/uha.id.57836

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü tarafından ‘Sürükleyici Deneyimler: XR Teknolojileri ve Sanat’ başlıklı etkinlik gerçekleştirildi. Düzenlenen etkinliğe İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dijital Oyun Tasarımı Bölümü Dr. Öğr. Üyesi İrem Çoban katıldı. Etkinlik kapsamında XR teknolojilerinin temelini oluşturan AR (Artırılmış Gerçeklik), VR (Sanal Gerçeklik) ve MR (Karma Gerçeklik) kavramları detaylı şekilde ele alındı. Daha sonra Çoban ile dış paydaş toplantısı gerçekleştirildi ve toplantıda yapılabilecek iş birlikleri konuşuldu. 

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Şehit Duha Beker konferans salonunda düzenlenen etkinliğin moderatörlüğünü Görsel İletişim Tasarımı Bölüm Başkanı Prof. Dr. And Algül gerçekleştirdi.

XR teknolojilerinin temeli ele alındı

XR teknolojilerinin temelini oluşturan AR (Artırılmış Gerçeklik), VR (Sanal Gerçeklik) ve MR (Karma Gerçeklik) kavramları detaylı şekilde ele alan İrem Çoban bu teknolojilerin yaygınlaşma sürecinden bahsetti. Çoban; “Günümüzde film festivallerinin XR segmenti, kategorisi var. XR film üretimi veya proje üretimi artık gerçek bir sektör olarak kabul edilip sanatsal bir kategori olarak kabul edildi. Dolayısıyla gerçekliğin ve sanalın bir araya geldiği teknoloji belki ilerleyen zamanlarda izlediğiniz bilim kurgu filmlerindeki haline gelecek.” ifadelerini kullandı. 

Belirli rahatsızlıkları olan kişiler kötü deneyim yaşayabiliyorlar…

XR’ın günümüzde yaygınlaşmamasının sebebinden bahseden Çoban; “Günümüzdeki bu gözlükler çok işlevsel değiller. Örneğin migren, ışık hassasiyeti, baş ağrısı, anksiyete, klostrofobi veya vertigosu olan biri gibi birtakım rahatsızlıklara sahip insanlar headset taktığında kötü bir deneyim yaşayabiliyorlar. Deneyimlerimden yola çıkarak XR’ın günümüzde yaygınlaşmamasının sebebinin bu gibi olumsuz durumlardan kaynaklandığını düşünüyorum.” dedi. 

“Sürükleyici deneyimi beyninizi yanıltarak yaşıyorsunuz”

Yeni anlatım biçimleri olan sürükleyici deneyimde, izleyici katılımının işin içine girdiğinden bahseden Çoban: “Mekân algısının değişimi ve toplumsal-politik ifadenin biçiminin içinde farklılaşan bir araç olarak, bunlar bizim hizmetimize sunulan teknoloji vaatleri oldu. Yeni anlatım biçimleri XR ile izleyici katılımı işin içine girdi. Bu açıdan çok önemli. Sürükleyici deneyimi, beyninizi yanıltarak yaşıyorsunuz. Aslında çok farkındasınız, ‘Ben bir VR taktım, aslında orada değilim, ben onu yaşamıyorum.’ diyebiliyorsunuz ama buna rağmen beyin o anda o tepkiyi vermiyor. O farklı beyin işlevini konuşuyor olaylar ile ilgili. Dolayısıyla mekân algısının değişimini kullanarak yeni anlatım biçimleri oldukça etkileyici hale gelebiliyor.” şeklinde konuştu.

Yoğun ilgi gören programın sonunda Dr. Öğr. Üyesi İrem Çoban’a teşekkür belgesi takdim edildi. 

Çoban ile dış paydaş toplantısı gerçekleştirildi

Etkinliğin ardından Dr. Öğr. Üyesi İrem Çoban ile dış paydaş toplantısı gerçekleştirildi.  Gerçekleştirilen toplantıda öğrencilerin XR teknolojilerine katılımı, tanıtılması konusunda iş birliği yapılması ve etkinlik gerçekleştirilmesi konusunda planlama yapıldı.

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)