Türkiyenin ilk Nöropazarlama Uzmanları Üsküdarda Yetişiyor
Karar verme eğilimlerimizi ve beynimizin nasıl çalıştığını bilimsel bir yol ile açıklamaya çalışan ve yeni bir disiplin olan Nöropazarlama kavramının Türkiyede ilk kürsüsü Üsküdar Üniversitesinde açıldı.
Üsküdar Üniversitesi, nörobilim ve pazarlamanın buluşma noktası olarak da tanımlanan Nöropazarlama Yüksek Lisans Programını açıyor. Üniversitenin bir sonraki hedefi Nöropazarlama Araştırma ve Uygulama Merkezini faaliyete geçirmek.
90lı yıllarda Harvard Üniversitesinde başlatılan çalışmalara dayanan Nöropazarlama disiplininin amacı tüketicinin karar verme eğilimlerini bilimsel bir yol ile açıklamak hatta bir ölçüde öngörebilmek. Reklam satın almalarına yapılan devasa bütçeli medya yatırımlarının bilimsel gerekçelerle daha verimli kullanılmasının önünü de açacak disiplinin bugün yirminin üzerindeki ülkede lisans ve lisansüstü düzeyde eğitimi veriliyor. Türkiyede bu eğitimi ilk kez gerekli teknik alt yapıya sahip tek üniversite olan Üsküdar Üniversitesi verecek.
Yeni açılacak program hakkında konuşan Üsküdar Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. İzzet Bozkurt şunları söyledi; Satın alma davranışının duygulardan etkilendiği gerçeği, pazarlama uzmanlarının da hisler üzerine yoğunlaşmalarına neden oldu. Tüketicileri satın almaya yönlendirecek ürünü, markayı, ortamı, ambalajı yaratmak öncelikli hale geldi. Bu bağlamda duygulara, daha da ötesi satın almayı tetikleyen verilere ulaşmada
nöropazarlama bir araştırma yöntemi olarak öne çıktı. Koku, ambalaj, reklam, müzik, ürün, logo gibi bir uyarıcı karşısında tüketicilerin beyinlerinde oluşan tepkilerin saniye saniye ölçülmesi sonucunda, uyarıcının yarattığı hisler artık analiz edilebiliyor. Bu konuda gerçekleştirilen bilimsel araştırmalarda ve pazar araştırmalarında EEG, fMRI, Eye-Tracking gibi bilimsel yöntemler kullanılarak marka, reklam filmi ve logoların beynimizin farklı bölgelerinde oluşturduğu etkiler izleniyor, çarpıcı sonuçlar elde ediliyor. Üsküdar Üniversitesi davranış bilimlerinde uzman bir üniversite olarak, Türkiyede alternatifi olmayan bir teknolojik alt yapıya sahip. Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Nöropsikiyatri Hastanesinde kurulan laboratuvarlarımızda pek çok pazarlama yatırımının ön araştırmalarını üstleneceğiz. Üniversitemizde açılacak yüksek lisans programımızda Türkiyenin ilk nöropazarlama uzmanlarını yetiştireceğiz. Dünyanın ünlü pazarlama guruları ve nöropazarlama araştırmacıları üniversitemizde dersler verecek.
Almanyada nörobilim uzmanlığını tamamlayarak, ülkemize dönen Üsküdar Üniversitesi Psikoloji Anabilim Dalı öğretim üyesi psikiyatrist Yrd. Doç. Dr. Cumhur Taş ise şunları söyledi. İnsan karmaşık düşünebilme kapasitesine sahip yaşayan en sosyal varlıktır. İnsanoğlunun karar verme becerilerini test etmek şu sıralar dünyada sosyal nörobilimin en çok ilgi duyduğu alandır. Dünyadaki sosyal nörobilim rüzgarı ile yelkenlerini dolduran Nöropazarlama ise, son teknoloji beyin görüntüleme araçları ile uzmanlık gerektiren istatistiksel analizler sonucunda elde edilen verilerin, pazarlama ve nörobilim uzmanlarınca birlikte yorumladığı bir araştırma alanı olarak literatürde yerini almıştır. Üniversitemiz sahip olduğu üst düzey teknik donanımlar ile artık insanların bir ürünü veya fikri tercih ederken beyinlerinin hangi bölgeleri ile bu tercihi yaptıklarını net olarak ortaya koyabilecektir. Bu beyin alanlarının belirlenmesi sayesinde ürüne özel pazarlama stratejileri geliştirilebilecektir. Bu çerçevede, üniversitemizin nörobilim ve biyomedikal uzmanları ile bu karmaşık beyin analizlerini tamamlayacağız ve konusunda uzman pazarlama ve iletişim uzmanlarımız bu sonuçlar ışığında kanıta dayalı strateji belirleyebilecekler. Bu seviyede analiz ve eşgüdümlü yorum yapabilecek dünyada çok az sayıda merkez bulunmaktadır.
Üsküdar Üniversitesi, Türkiyenin ilk özel dal hastanesi NPİSTANBUL Nöropsikiyatri Hastanesi ve polikliniklerinden gelen davranış psikolojisi deneyimi, teknik altyapısı, nörobilim uzmanları ve multidisipliner eğitim yaklaşımıyla nöropazarlama alanında önemli araştırmalar yapacak. Ayrıca iletişim, pazarlama, işletme gibi bölümlerin mezunu gençler bu alanda kariyer yapmak adına önemli bir fırsat elde edecek.