‘2. Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları’ alanında uzman kişilerin katılımıyla gerçekleşti

Haber ile ilişkili SDG etiketleri

DOI : https://doi.org/10.32739/uha.id.43574

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ergoterapi Yüksek Lisans Programı ve Müzik Terapi Uygulama ve Araştırma Merkezi (MÜTEM) tarafından “2. Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları” bilimsel programı gerçekleştirildi. Ergoterapi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Sevda Asaqarova önderliğinde gerçekleşen programda alanında uzman ergoterapistler ‘kanıta dayalı uygulama’ kavramına vurgu yaptı.

Çevrimiçi düzenlenen programa Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ankara Gülhane Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölüm Başkanı Doç. Dr. Serkan Pekçetin, Erg. Berna Ocaktan, Erg. Zeynep Ender, Erg. Burcugül Onurlucan, Erg. Zeynep Gün, Erg. Mahmut Esen, Erg. Halime Dursun, Erg. Alin Zekiye Tüz, ve Erg. Buse Aydın katılım sağladı.

Prof. Dr. Sevda Asqarova: “Esas olan, bilimsel araştırmalardan elde edilen klinik kanıtları bir araya getirmek…”

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Ana Bilim Başkanı Prof. Dr. Sevda Asqarova düzenlenen etkinliğin açılış konuşmasını gerçekleştirdi. Kanıta dayalı uygulamalarda ekip içindeki tüm disiplinlerin bir araya gelmesinin önemine vurgu yapan Prof. Dr. Asqarova, buradaki amacın araştırma sonuçları ve uygulama arasındaki önemi göstermek olduğuna dikkat çekti. Asqarova; “Bu doğrultuda kişiye en iyi hizmeti sunabilmek için kanıtlanmış kaynakların, hasta tercihlerini ve klinik uygulama hakkında uzman görüşleri çok önemlidir. Esas olan bilimsel araştırmalardan elde edilen klinik kanıtları bir araya getirmektir.
Bunun için de interdisipliner müdahale modeli olarak kanıta dayalı uygulamalarla kapsamlı ve koordineli çalışmasına ihtiyaç duyulmaktadır.” şeklinde konuştu.

Doç. Dr. Serkan Pekçetin: “Üsküdar kanıta dayalı uygulamaları geliştirme konusunda ki taahhütünü bir kez daha ortaya koymakta”

Sağlık Bilimleri Üniversitesi Ankara Gülhane Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölüm Başkanı Doç. Dr. Serkan Pekçetin de açılış konuşmalarında değerlendirmelerde bulundu. Pekçetin; “Üsküdar Üniversitesi bünyesinde bulunmak çok mutluluk verici. Sevda hocamla ilk 2019 yılında birinci öğrenci kongresinde bir araya gelmiştik. Üstün öğrenim kadrosu, yetenekli personeli ve vizyoner yönetimiyle Üsküdar Üniversitesi sağlık alanında kanıta dayalı uygulamaları geliştirme konusunda ki taahhütünü bir kez daha ortaya koymaktadır. Ayrıca bu toplantının başarıyla gerçekleştirilmesine liderlik eden sayın Prof. Dr. Sevda Asqarova hocama da tekrar teşekkürlerimi iletmek isterim. Kendisinin değerli katkıları ve öncülüğü etkinliğin amacına ulaşmasına büyük bir etken olmuştur. Bu güzel etkinlikte bir araya gelerek birbirimizden öğrenme ve mesleğimizi daha da ileri taşıma fırsatını değerlendireceğimiz için çok umutluyum.” dedi.

Erg. Zeynep Ender: “Ergoterapi, kanıta dayalı müdahaleler sunan bir meslek dalıdır”

‘Çocukluk Çağında Oküpasyon Gelişiminde Kanıta Dayalı Uygulamalar’ başlıklı sunumunu katılımcılarla paylaşan Erg. Zeynep Ender; “Ergoterapistler insanların yaşamı boyunca oküpasyonları nasıl geliştirdiğiyle ilgilenmektedir. Çocuklar ise herhangi bir yönlendirmeye ihtiyaç duymaksızın çevredeki fırsatları bulmakta ve performans becerileriyle birlikte oküpasyonel katılımlarını geliştirmektedir. Ergoterapi, çocukların oküpasyonel katılımını desteklemek amacıyla kanıta dayalı müdahaleler sunan bir meslek dalıdır. Kanıta dayalı uygulamalar için uzmanın klinik bilgisi ve tecrübesi, danışanın beklentileri, talepleri ve değerleri ile araştırmalarda ortaya konan kanıtlar büyük önem teşkil etmektedir.” ifadelerini kullandı. 

Erg. Berna Ocaktan: “Erken çocuklukta görülen nörogelişimsel bir bozukluk”

Düzenlenen etkinlikte ‘Gelişimsel Koordinasyon Problemlerinde Kanıta Dayalı Ergoterapi Müdahaleleri’ adlı sunumunu gerçekleştiren Erg. Berna Ocaktan, Gelişimsel Koordinasyon Bozukluğu problemlerinin erken çocuklukta görülen nörogelişimsel bir bozukluk olduğunu belirtti. Ocaktan; “Ergoterapistler bu alanda kanıtlanmış müdahaleler uygulamaktadır. Duyu Bütünleme, CO- OP, NTT ve sanal gerçeklik uygulamaları bu müdahalelere örnektir.” dedi.

Erg. Burcugül Onurlucan: “Ergoterapistin çocuğun motor becerilerini dikkate alması gerekir”

‘Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamalarında DIR Floortime’ adlı sunumunu gerçekleştiren Erg. Burcugül Onurlucan, ergoterapistin amacının çocuğun liderliğini izlerken onun dünyasına dahil olarak çocuğu paylaşılan dünyaya çekmek olduğunu belirtti. Onurlucan; “Floortime otizm dahil olmak üzere pek çok gelişimsel zorluk yaşayan çocuk ve onların ebeveynleri için geliştirilmiş kapsamlı bir programdır. Program bireyseldir. Çocuğun liderliği takip edilerek çocuğun kişisel özelliklerini, alışkanlıklarını, duygusal gelişimini, duygusal ve motor becerilerini ergoterapistin dikkate alması gerekir. Bu programda ergoterapistin amacı çocuğun liderliğini izlerken çocuğun dünyasına dahil olarak onu paylaşılan dünyaya çekmektedir.” şeklinde konuştu. 

Erg. Zeynep Gün: “Ergoterapi müdahaleleri bireylerin yaşam kalitesini arttırmayı hedefler”

Erg. Zeynep Gün ‘Onkolojik Rehabilitasyonda Kanıta Dayalı Uygulamalar’ başlıklı sunumunu katılımcılarla paylaştı. Gün; “Kanser, tıbbi olmasının yanı sıra psikososyal yönü de bulunan bir hastalıktır. Literatüre bakıldığında hayatı tehdit eden hastalıklara sahip bireylerin kendine bakım, serbest zaman, iş ve üretici aktivitelerde bağımsız olmak istedikleri görülmüştür. Onkolojik rehabilitasyonda ergoterapi müdahaleleri bireylerin günlük yaşam aktivitelerine katılımlarını ve yaşam kalitelerini arttırmayı hedefler.” dedi. 

Erg. Mahmut Esen: “Uyku problemlerine literatürde en sık başvurulan yöntem uyku eğitimidir”

‘Çocuklarda Uyku Problemlerine Kanıta Dayalı Ergoterapist Bakış Açısı” adlı sunumunu gerçekleştiren Erg. Mahmut Esen; “Uyku problemlerine literatürde en sık başvurulan yöntem uyku eğitimidir. Uyku eğitiminden sonra şikâyetlerin azaltılmasına rağmen problemin tamamen ortadan kalkmadığını bildirmiştir. Bunun en büyük sebebi uyku problemlerine eşlik eden duyu bütünleme problemleridir. Bunun için Ergoterapi müdahalesinde modülasyon seviyesini dengeleyecek müdahaleler faydalı olacaktır.” ifadelerini kullandı.

Erg. Halime Dursun: “Ergoterapistler çocuğa özgü çevre odaklı kanıta dayalı ergoterapi müdahaleleri uygulayabilirler”

‘Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunda Kanıta Dayalı Ergoterapi Müdahaleleri’ başlıklı sunumunu gerçekleştiren Erg. Halime Dursun; “Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB); davranışsal, duygusal, akademik, sosyal ve bilişsel işlevleri etkileyebilen, çocukların yaşıyla uyumlu olmayan davranışsal ve nörogelişimsel bir bozukluktur. DEHB tanılı kişiler kendini kontrol, kendini düzenleme, görevleri sıralama ve planlama gibi üst düzey bilişsel beceri gerektiren yürütücü fonksiyonlarda zorluklar yaşamaktadırlar. Bu nedenle ergoterapistler çocuğun performansını arttırmayı hedefleyen, çocuğa özgü çevre odaklı kanıta dayalı ergoterapi müdahaleleri uygulayabilirler.” dedi.

Erg. Alin Zekiye Tüz: “Bu çok boyutlu bir süreç…”

‘Erken Çocukluk Dönemi Tipik Gelişim Gösteren Çocuklarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları’ adlı sunumunu gerçekleştiren Erg. Alin Zekiye Tüz; “Beslenme, merkezi ve periferik sinir sistemleri, orofaringeal mekanizma, kardiyopulmoner sistem, gastrointestinal sistem, kraniyofasiyal yapılar ve kas-iskelet sisteminin koordinasyonunu içeren çok boyutlu bir süreç olup bu komplex süreçte yaşanılan bozulmalar beslenme problemlerine sebep olmaktadır. Pediatrik popülasyonda beslenme sorunları yaygındır. Beslenme problemleri olan özellikle 6 ay- 5 yaş arası çocukların erken tanılanması üzerine yoğunlaşan ve çocuklardaki beslenme ve büyüme sorunlarının değerlendirilmesi ve terapisi için geliştirilmiş yaklaşıma beslenme terapisi denmektedir. Ergoterapistler çocuğun birçok performans becerilerini inceleyerek güvenli bir yemek zamanı ve ortamı yaratmak için bakım verenlerle çocuklar arasındaki ikili sürece odaklanmaktadır.” dedi. 

Erg. Buse Aydın: “Günlük yaşam becerilerini bağımsız bir şekilde gerçekleştirmelerini sağlamak temel amaç”

‘Yaygın Gelişimsel Bozukluklarda Kanıta Dayalı Ergoterapi Uygulamaları’ başlıklı sunumunu katılımcılarla paylaşan Erg. Buse Aydın; “Erken çocuklukta sosyal beceri, dil gelişimi ve davranış alanında uygun geliş göstermeme veya gelişim kaybının olduğu bir grup psikiyatrik bozukluktur. Genel olarak bu bozukluklar gelişimin birçok alanını etkilerler ve kalıcı işlev bozukluklarına yol açarlar. Ergoterapistler yaygın gelişimsel bozuklukluğu olan danışanlarda temel amacı günlük yaşam becerilerini bağımsız bir şekilde gerçekleştirmelerini sağlamaktır. Duyu bütünleme, floortime, otistik çocukluklar için davranışsal eğitim programı, temel tepki öğretimi ve tomatis işitsel uyarım yöntemleri kanıta dayalı uygulama yöntemlerindendir.” ifadelerinin kullandı.

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)