Türkiye'nin ilk Nöropazarlama uzmanları Nöropazarlama Zirvesinde buluştu
Nöropazarlama alalında önemli çalışmalar yürüten Üsküdar Üniversitesi, Türkiye'de yeni yeni konuşulmaya başlanan nöropazarlama gerçekleştirilen zirvede masaya yatırıldı. Türkiye'nin ilk ve tek Nöropazarlama Zirvesi'ni organize eden Üsküdar Üniversitesi, nöropazarlama konusunu alanın uzmanlarıyla enine boyuna değerlendirdi.İletişim Fakültesi ve Nöropazarlama Anabilim Dalı tarafından düzenlenen zirve, Üsküdar Üniversitesi Merkez Yerleşke Nermin Tarhan Konferans Salonu'nda gerçekleştirildi.
Zirve boyunca; Nöropazarlama nedir? Nöropazarlama yöntemleri bizi nasıl etkiliyor? Nöropazarlama ve psikoloji arasındaki ilişki nasıl işliyor? gibi sorunların cevapları üzerine tartışmalar yürütüldü, fikirler ortaya atıldı. Türkiye'de ilk kez düzenlenen etkinliğe çok sayıda akademisyen ve öğrenci katıldı.
Zirveyi uluslararası boyuta taşıyacağız
Nöropazarlama Zirvesi'nin açılış konuşmasını yapan Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Nazife Güngör; "Nöropazarlama alanında Üsküdar Üniversitesi öne çıkıyor. Bu yolda çok iyi bir konuma kısa sürede ulaştık. Türkiye'de ilkiz ve tekiz. Üniversitemizi bu konuda hem Türkiye'de hem de dünyada en iyi yere getirmeyi hedefliyoruz. Geçmiş dönüp baktığımızda çok doğru bir hedef koyduğumuzu anlıyoruz. Bu kavramı ilk ortaya attığımızda çok heyecanlanmıştık, şimdi doğru bir iş yaptığımızı görüyoruz. Türkiye'de bir boşluk vardı. Bu zirveyi ilk kez düzenliyoruz ve her yıl düzenlemeye de devam edeceğiz. Kısa zaman içerisinde bunu uluslararası boyuta taşımayı hedefliyoruz." dedi.
Nöropazarlama alanında ilklere imza atıyoruz
Prof. Dr. Nazife Güngör'ün ardından Nöropazarlama kavramını ve düzenlenen zirveyi ele alan bir konuşma yapan Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan da; "Bu alanla ilgili akademik olarak YÖK'e ilk başvuruyu yapan Üsküdar Üniversitesi. Bu alanda öncü durumdayız. Çünkü nöropazarlama çok bakir ve boş bir alan olarak dikkat çekiyor. Nöropazarlama multidisipliner bir çalışma gerektirir. Yani takım çalışmasıdır. Birçok branşı bir araya toplar. Nöropazarlamanın gelişmesi için daha çok çalışma ve yeni fikre ihtiyacımız var. Bu işe kafa yorup, çok emek vermek gerekiyor. Özellikle yüksek lisans çalışması yapanlar sıra dışı çalışmalar sunmalı." dedi.
Açılış konuşmalarının ardından panel düzeniyle devam eden zirvenin ilk oturumunda nöropazarlama alanın iki önemli ismi sahneye çıktı. Üsküdar Üniversitesi Nöropazarlama Anabilim Dalı Başkanı ve İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sinan Canan ile İstanbul Bilim Üniversitesi Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Oytun Erbaş, nöropazarlamanın tanımını yapan içeriğe dair bir söyleşi gerçekleştirdi.
Amacımız nöropazarlama alanında referans noktası olmak
Düzenlenen zirvenin önemine vurgu yapan Prof. Dr. Sinan Canan; "Nöropazarlama çok yeni bir alan ama çok zor bir alan. Karşımızda yeni yeni şekillenen bir program var. Biz de yaptığımız bu çalışmalar ve zirvelerle hem Türkiye hem de dünya çapında bir standart oturmak için çalışmalar yürütüyoruz. Şu an Üsküdar Üniversitesi olarak geleceğe dönük şekilde çok iyi bir altyapı oturttuk. Birçok yeni projemiz ve çok yüksek teknolojiye sahip teknik altyapımız var. Başlangıç olarak çok sayıda parlak fikre sahibiz. Bunların üzerinde çalışmalar yaparak, bir araştırma geleneği de oturtmak istiyoruz. Amacımız, bu konuda referans noktası olarak kabul edilmek. Her alandan beyinlerin olduğu bir ortam oluşturmak için kolları sıvadık. Bu işin gelişmesi için çok faydalı olduğunu bu zirve gibi çok sayıda zirve düzenlemek istiyoruz. Bu programda hem nöroloji hem iletişim hem de pazarlama var." dedi.
Zirvesi var ama yayını yok
Nöropazarlama konusundaki akademik yayınların eksikliğinin altını çizen Yrd. Doç. Dr. Oytun Erbaş ise; "Nöromarketing çok boş bir alan o yüzden yayınlanmış bir yayın yok. Düşünmüş hatta tasarlamış olsanız da yayınlanmamış bir şey yapılmamış demektir. O yüzden bu alanda düşündüklerimizi yayınlamak lazım, buna ihtiyaç var. Hatta şu an düzenlenen bu nöropazarlama zirvesi olmasına rağmen bu alanın bir yayını yok. Yayın için bu işe en basit noktadan, en baştan yani bakkaldan marketten başlayalım. Bu iş ve sektör multidisipliner bir alan." dedi.
Üsküdar Üniversitesi Nöropazarlama Zirvesi'nin bir diğer önemli katılımcısı da, uzun yıllar reklam, tanıtım ve pazarlama sektörlerinde çalışan Doç. Dr. Uğur Batı idi. Müşteri Bilimi isimli bir sunum yapan Batı, reklam, pazarlama, tanıtım ve marka yönetimini çok farklı bir açıdan ele aldı. Doç. Dr. Uğur Batı'nın keyifli sunumu ilgiyle dinlendi.Nörobilimi reklam sektöründe kullanmalıyız
Videosunu izlettiği bir reklam filmi üzerinden örneklerle reklam ve pazarlama tekniklerini anlatan Batı;
"Nörobilimi öncelikle reklam sektöründe kullanmalıyız. Daha sonrasında son derece stratejik bir iş olan marka yönetimine bakabiliriz. Gelişen teknoloji ve artan imkânlar sayesinde artık nöropazarlama üzerinde çok daha hassas olarak durmalıyız. Yapılan çok önemli bir istatistik var. Türkiye'de kurulan şirketlerin %80'i bir yıl süre geçmeden işletmesini kapatıyor. Aynı şekilde piyasaya çıkan 10 marka ve ürünün de 8 tanesi 1 dolmadan piyasadan çekiliyor. Bu nokta bir yanlış var. Bu çözmek için ve en aza indirmek için; tüketicinizi dinleyin, her zaman eleştiriye açık olun, hatanızı kabul edin, özür dileyin. Nöropazarlama diğer bilimlerden farklı araştırma şekilleri gerektiren bir bilim dalı değil. Bizim reklam sektöründe yaptığımız tüketici öngörüsünü yani dış çevre, trendler hakkında bilgi sahibi olmak." dedi.
Pazarlamanın Nörobilimle İlişkileri başlıklı bir konuşma yapan Üsküdar Üniversitesi Nörobilim Anabilim Dalı Başkanı ve İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Oğuz Tanrıdağ ise nöropazarlamayı ve beyni birlikte aldı.
Nöropazarlama ilk çağlardan beri hayatımızda
Tanrıdağ; "Aslında ilk çağlardan beri yapılan tüm ticari faaliyetlerin içinde nöropazarlamanın olduğunu görüyoruz ama sadece o kavramın farkında değildik. Pazarlama 2010'lu yılların başından itibaren aynı zamanda nörobilimin bir konusu haline gelmeye başladı. Son dönemde nöropazarlamada hızlı düşünceye doğru bir geçiş olduğunu görüyoruz. Beyinde çok az bir bölge nöropazarlamanın kapsamının dışında kalıyor hatta beynin neredeyse tamamı nöropazarlamanın kapsamına dahil oluyor. Pazarlamada, nöropazarlamayı daha iyi anlamak için nörofelsefe ve nöroekonomiyi de anlamak gerekli. Pazarlama ve beyin ilişkisi, bir sosyal nörobilim konusudur." dedi.
Zirvenin paneller bölümü Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklam Tasarımı ve İletişimi Bölüm Başkanı Yrd. Doç. Dr. Dinçer Atlı'nın moderatörlüğünü yaptığı Nöropazarlama Araştırma ve Uygulamaları paneliyle devam etti.
Sektörün uzmanları nöropazarlamayı anlattı
Panelin konukları satış, pazarlama ve tanıtım işleri yapan ve nöropazarlamayı çalışmalarına dahil eden; Neuro Discover şirketinin kurucu ortağı Kılınç Orhan Erdemir, Brandessence şirketinin yönetici ortağı Niso Kalaonra ve Neuro-Mar Danışmanlık şirketinin kurucusu Seda Genç oldu. Yrd. Doç. Dr. Dinçer Atlı, sektörünün önde gelen isimleri olan konuklarıyla reklam, pazarlama, satış, marka yönetimi ve nöropazarlamayı ele aldı.
Yüksek lisans öğrencilerinden nöropazarlamanın sırları
Zirvenin son bölümünde Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Reklam Tasarımı ve İletişimi Bölümü Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Özgül Dağlı'nın moderatörlüğünü yaptığı ve Üsküdar Üniversitesi Nöropazarlama Yüksek Lisans Programı öğrencilerinin katılımcı olduğu bir panel yapıldı.
Uzun süredir nöropazarlama üzerinde akademik çalışmalar ve araştırmalar yürüten Elif Edin Dinç, Hazarcan Korukçu, Emrah Köylü ve Anastasia Ünver nöropazarlama konusunda bu zamana kadar edindikleri bilgi ve tecrübeleri özetleyerek anlatan sunumlar gerçekleştirdi.
Elif Edin Dinç; Nöropazarlama ve Etik ile Pazarlamada Tıbbi Teknolojinin Mucizeleri isim bir konuşma yaparken, Hazarcan Korukçu; İlkel Beyin ve Kararlar isimli bir sunum gerçekleştirdi. Emrah Köylü de Marka İletişimi başlık bir sunuma imza attı.
Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)