Farklı disiplinleri aynı amaç için buluşturuyoruz
Psikoloji profesörü ile bir mühendis bir araya gelip çalışabiliyor artık. Çok disiplini aynı amaç için çalıştırabilmek önemli.
Televizyonda katıldığı programda gençlerin vizyon, misyon ve gelecek planlamalarına ilişkin önemli değerlendirmelerde bulunan Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan, her gencin kesinlikle gelecek hedefinin olması gerektiğini söyledi. Üniversite eğitimlerinin nasıl olması gerektiği konusuna ilişkin de açıklamalarda bulunan Tarhan, “Üniversiteler mesleki eğitimin yanında öğrencilerine hayatı da öğretmeli, biz üniversite olarak bunu hedefliyoruz” dedi.
Üniversite sınavlarına sayılı günler kala Üsküdar Üniversitesi öğrencilere yönelik önemli bir çalışma başlattı. Üniversiteden uzmanlar şimdilik hafta bir gün olmak üzere Cuma günleri Ülke Tv ekranlarında üniversite adaylarına meslek seçimi, gelecek, vizyon ve misyon oluşturma konusunda rehberlik hizmeti veriyor.
Uzm. Psk. Orhan Gümüşel’in moderatörlüğünde gerçekleştirilen, Eğitim Danışmanı Ece Tözeniş’in konuk olarak katıldığı programın bu haftaki misafiri Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan oldu. Tarhan gençlere ve üniversite eğitimine ilişkin çok önemli değerlendirmelerde bulundu. Rektör Tarhan;
BİR YERE GİTMEK İÇİN ÖNCE NEREDE OLDUĞUNUZU BİLMELİSİNİZ!
Geleceğin yönetilebilmesi dendiğinde yönetilecek şeyin zaman, para ve kriz yönetimi gibi olması gerekiyor. Ortada yönetilecek bir kaynak var. O kaynağı önce tanımlamak gerekiyor. Kaynak yönetiminin genel kuralları burada da geçerli. Yönetim için önce üretilmesi gerekiyor. Gelecekten ne anladığını bilmesi gerekiyor kişilerin. Haritanız var bir yere gitmek istiyorsunuz ama önce nerede olduğunuzu bileceksiniz. Hayat yolculuğu da buna benzer. Hedef belliyse başarı daha kolay. İnsanı diğer canlılardan ayıran da soyut hedeflerinin olmasıdır.
KARARLAR SAĞLIKLI VERİLEBİLMELİ
İnsan hayatında iki önemli tasarruf vardır. İki karar çok önemli. Biri meslek diğeri de eş seçimi. Bu kararların sağlıklı verilmesi çok önemli. Karar öncesi ayrıntılı düşünmek gerekiyor verilince de arkaya dönüp bakmamak gerekiyor. Karar verdikten sonra ileriye bakılmalı hep. Kişi bir şey istiyorsa niçin istediğini sorgulasın önce. Güçlü, güçsüz yönlerini göz önünde bulundurarak karar verisin. Pişmanlıklar yaşamamak için ne için istiyorum. Bana uygun mu? …vs. sorularını kendine sorsun. İnsan sevdiği işi yapmalı ya da yaptığı işi sevmeli aksi halde iş çile olur.
KİŞİ ÖĞRENME MODELİNİ BİLMELİ
Kariyer planlama testleri var meslek seçimi öncesi bu testleri uygulamak gerekir. Kişi kendi öğrenme modelini bilmeli. Bazıları görsel, bazıları işitsel öğrenir. Anadolu’da bir tabir vardır. kulak mollası. Kişi dinler, sonrasında da vaaz verir gibi anlatır duyduklarını. Öğrenme modeliyle ilgili bu. Kişi bunları bilirse daha başarılı olur, meslek seçimini sağlıklı yapar.
Gelecekle ilgili karar verirken şu özelliklerim güçlü, bunlar zayıf gibi değerlilik ölçüsü olmalı kişinin. Önem ve önceliklerin belirlenmesi de önemli. Bazı şeyler insan hayatında önemlidir ancak öncelikli olmayabilir. Kişinin hayatında kontrol edebileceği ve edemeyeceği şeyler de vardır. Bunların da bilincinde olmalı kişi, kaldıramayacağı yükün altına girmemeli.
DAVRANIŞ SAĞLIĞI VE BİLİMLERİNDE TÜRKİYE’NİN TEK TEMATİK ÜNİVERSİTESİ
Üsküdar Üniversitesi olarak biz Türkiye’nin davranış sağlığı ve bilimlerinde ilk ve tek tematik üniversitesiyiz. Değişim ve ihtiyaçların hızlandığı bir dünyada donanımları artırmak adına üniversitelerin rolü ve payı önem arz ediyor. Öyle ki birçok disiplinde daha spesifik ihtiyaçlar oluştu.
Tekno girişim mesela. Sağlıkta tekno girişim önemli. Davranış sağlığında tekno girişim, dünyada geleceği olan uygulama. Şimdi beyin ara yüzü geliştiriliyor. Birçok hastalıklar bu uygulamayla tedavi edilecek.
Özellikle davranış sağlığı ve bilimlerinde bu bilimlerin bilimsel disiplinler içinde ele alınması gerekiyor. Biz bunun bilincindeyiz ve bu yönde eğitim vereceğiz. Bir uçta psikoloji, felsefe, sağlık var diğer tarafta moleküler, biyoloji ve biyo mühendislik var. Psikoloji ile mühendisliğin bir araya gelmesi, matematikle felsefenin bir araya gelmesi söz konusu. Öyle ki felsefesiz matematik mümkün değil. Çünkü matematik bilgisi üzerine enerji yüklediğinizde fizik ortaya çıkıyor. Fiziğe de inorganik maddeler eklediğinizde kimya ortaya çıkıyor. Matematik enerjiyle fizik, fiziğe madde eklenmesiyle kimya, canlılık eklenince de biyoloji oluşuyor. Eskiden her bilim bağımsızdır deniyordu ama şimdi bilimlerin bütünlüğü noktasına gelindi. Matematiksiz canlılık mümkün değil.
TEKNOLOJİYLE BİLİMİ BİRLEŞTİRİYORUZ
Bakıyorsunuz davranış sağlığı ve bilimlerinde 5 disiplinin çalışması önemli. Multidisipliner yaklaşım içinde üretim başlıyor. Yapay zeka ortaya çıkıyor. Mavi zeka projesi var. Beyin hücrelerini taklit ederek bilgileri hafızaya alabiliyorsunuz. Avatar modelleme yapıyorsunuz. Korkusunu yenmek için kişinin o kişinin korkusuyla ilgili yazılmış bir programla üç boyutlu olarak hastalığını tedavi ediyorsunuz. Burada bilişimcinin yardımı gerekiyor. Bunun için ideal mesleklerde bilimin gidişine bakarak bunun öncüllerini gördük. Dünya böyle gidiş içinde. Bunun için üniversiteler, enstitüler kuruluyor.
FARKLI DİSİPLİNLERİ AYNI AMAÇTA BULUŞTURUYORUZ
Psikoloji profesörü ile bir mühendis bir araya gelip çalışabiliyor artık. Böyle bir akademik disiplin oluşması söz konusu. Çok disiplini aynı amaç için çalıştırabilmek önemli.
ÜNİVERSİTELER AKADEMİK BİLGİNİN YANINDA HAYATI DA ÖĞRETMELİ
Üniversite eğitimi sadece mesleki eğitim değil, hayatı da öğrenmektir. Üniversite eğitimi kişiye özel eğitim olarak tanımlanıyor. Bilgi yüklemek değil iyi insan olma özelliklerini de öğrencilere katabilmek önemli. Üniversite ekibi olarak biz bunun kaygısını yaşıyoruz herkes de yaşamalı. Topluma, insanlığa bu öğrenciler nasıl faydalı olur önemli. Üniversiteyi aile gibi görebilmeli öğrenci. İhtiyacı olan akademik bilginin yanında hayata dair bilgileri de alabilmeli. Böyle olunca öğretim üyeleri de burada öğreniyor. Beyin temelli eğitimlerde hocalar sadece bilgi hazinesinin anahtarını veren kişiler, köprünün nasıl geçileceğini gösteren kişiler olarak tanımlanır. Daha sonra o kişi o hazineye girip kendi öğrenecek. Öğretmenlerin rehberliği işini kolaylaştırıyor. Üniversite ortamı hayat ortamı olabilmeli. Hayatlarında güzel izler bırakarak eğitim olmalı. Üniversiteler halka açık olmalı.
REKTÖR TARHAN’DAN GENÇLERE TAVSİYE
Gençlerin muhakkak gelecek projeleri olsun. Eğer gelecek projeleri varsa gelecek projeksiyonları da olur. Yolunu aydınlıkta alırlar.