İdealle gerçekler yakın olmalı!

Üsküdar ÜniversitesiÜniversite tercihlerinde gerçekçi hedeflere vurgu yapan Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü-Psikiyatr Prof. Dr. Nevzat Tarhan adaylara, “Tercih piramidini istek ve bilgi olarak ikiye ayırın ve aradaki dengenin önemini unutmayın” önerisinde bulundu.

Üniversiteye giriş için tercih yaparken ideal ile gerçek hayat koşullarının uyuşması gerektiğinin altını çizen Prof. Dr. Nevzat Tarhan, bu süreçteki hataların öğrencilerin hayatına mal olacağını vurguladı. Tercihlerde yüzde yüz başarıyı yakalamanın zor olduğunu, adayların ilgi alanına göre en çok istediği bölümlerden başlayarak tercih yapmasının daha sağlıklı olacağını belirten Tarhan, açıkta kalmamak adına istenilmeyen bölümlere yapılan tercihlerin sonuçları konusunda öğrencileri, “Bireyin hedeflediği mesleği, neden istediğini iyi bilmesi çok önemli. Her birey kesinlikle kar -zarar analizi yapabilmeli. Ayrıca verilen kararın gerçekçi olup olmadığının da farkında olunmalı” sözleriyle uyardı.

Tarhan özellikle şu konulara dikkat çekti:
“- Çocuk verdiği kararın gerçekçi olup olmadığını bilmeli.
- O bölümü çevremi yoksa kendi mi istiyor?
- Gerçekten sevdiği ve istediği için mi o bölümü tercih ediyor?
Eğer bir meslek grubuyla ilgili hissedilen duygu nefret ise, o mesleği adayların kesinlikle tercih etmemesi gerekir. Mesleğe karşı nötr ya da az sevgi varsa o alan tercih edilebilinir.”

İSTEKLER AKLIN ÖNÜNE GEÇMEMELİ
Üniversite tercihlerinde gerçekçi kararlar vermenin önemine dikkat çeken Prof. Dr. Nevzat Tarhan, “Kişi güçlü ve zayıf yönlerini bilmeli. Ego ideali önemlidir. EGO idealini bilen kişide seçilen meslekler amaç değil araç olur” dedi.

Prof. Dr. Nevzat Tarhan HEDEF PİRAMİTLERİ OLMALI
Tercih sıralamasını piramide benzeten Prof. Dr. Nevzat Tarhan sıralamalarla ilgili şu tavsiyelerde bulundu: ”İnsanların hayatında hedef piramitleri olmalı. Önemli konuları en tepeye koymalı. Ve bunları sıralamalı. En yüksekten en alta doğru belirtmeli.”

Tercih piramidini istek ve bilgi piramidi olarak ikiye ayıran, “iki piramit arasındaki denge çok önemli. Kişi bir şeyi istiyordur ancak bilgisi o noktada ne kadar yeterli. Bunun sorgulanması gerekir. İstek piramidi ile bilgi piramidi bir araya gelirse uyuşma halinde doğru karar alınır“diyen Tarhan, tercih süreci ile ilgili tavsiyelerine şöyle devam etti:

PUAN TUTUYOR DİYE İSTENMEYEN BÖLÜM SEÇİLMEMELİ
“Meslek seçiminde anahtar soru var. O da hem mutlu hem de başarılı olabileceğim alan hangisidir. Bunun üzerinde düşünülmelidir. Sadece başarı yetmiyor tercihlerde. Sınavın hemen ardından adaylarda kaç net yaptığından ziyade tercihlerde hata yapıp yapmamasıyla ilgili tedirginlik yaşanıyor. Dolayısıyla hata yapma korkusu ortaya çıkıyor. En doğru tercih ve sıralamayı doğru yapma kaygısı var her birinde. Antipati duyduğu alanı kesinlikle seçmesin öğrenciler. İlgi duyduğu alanları önem sırasına göre dizmesi gerekir. Sevmediği, istemediği bir bölümü sırf puanı tutuyor diye yazmaması gerekiyor. Tercihlerde yüzde yüzü yakalamak zor. Mükemmeliyeti yakalamak mümkün değil. İstek sırası burada devreye girmeli. İstek orantılamasında yüzde 50’nin altındakiler yazılmamalıdır. 51 üzerindekileri yazabilirler. İleride onun için iyi olabilir o alan. Bu karar önemli. 51 üzeri her seçenek geçerli. Bazı mükemmeliyetçi öğrenciler var 2-3 tercih yapıp riske ediyorlar. Sonrasında da yerleşemiyorlar.

AKILLA FIRSATIN KESİŞTİĞİ YER ŞANSTIR
Yüzde 51’e dikkat eden adaylar bunu yaparsa pişman olma ihtimali az olur ve emeği de boşa gitmemiş olur. Şansın, ‘akılla fırsatın kesiştiği nokta’ diye bir tarifi vardır. Her puan bir fırsattır. Fırsatı akıllı kullanıp şansı yaratmak gerekiyor.”

NTV