Üsküdar Üniversitesi üç okur temsilcisini söyleşide buluşturdu

Üsküdar Üniversitesi üç okur temsilcisini söyleşide buluşturdu

Türk medyasının üç önemli okur temsilcisi, Üsküdar Üniversitesi Yeni Medya Kulübünün düzenlediği söyleşide öğrencilerle buluştu. Hürriyet okur temsilcisi Faruk Bildirici, Milliyet okur temsilcisi Belma Akçura ve Sabah okur temsilcisi İbrahim Altay, okur temsilciliğinde yaşadıkları deneyimleri paylaştı.
 
Okur temsilciliği en etkili özdenetim kurumu

Moderatörlüğünü Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölüm Başkanı Prof. Dr. Süleyman İrvan’ın yaptığı söyleşi, Nermin Tarhan Konferans Salonunda yapıldı. Prof. İrvan, söyleşinin açılışında konukları tanıttıktan sonra kendisinin de KKTC’de bir gazetede okur temsilciliği deneyimi yaşadığını ve okur temsilciliği kurumunun en etkili özdenetim kurumu olduğuna inandığını ifade etti.    
 
Okur temsilciliği müşteri temsilciliği değil

Söyleşide ilk sözü  alan Hürriyet gazetesi okur temsilcisi Faruk Bildirici, “bizi müşteri hizmetleri sanıyorlar” dedi.  “Okurlar, okur temsilciliğini müşteri temsilciliği gibi görüyor. Sürekli destek bekliyor ve ne isterlerse o olsun istiyorlar” diyen Bildirici, okur temsilciliğinin medya kuruluşlarında genelde sevilmeyen kişiler olduğunu ifade etti. Bildirici şunları söyledi: “Hollandalı bir arkadaşım yıllar önce ombudsmanları gazetelerde kimse sevmez demişti. Ben, hiç öyle olacağını sanmıyorum diye karşılık vermiştim, ama öyle de oldu, sekiz yıl sonra Hollandalı arkadaşım haklı çıktı. Ben gazetenin iyiliği için şikayetleri yukarıya taşıdım ama bu sefer sevilmemeye başladım.” Faruk Bildirici, okur temsilciliğini doğru dürüst yapabilmek için ideal bir gazetecilik ortamına gerek olduğu şeklindeki görüşlere katılmadığını, ideal gazetecilik yapıldığı zaman zaten okur temsilciliğine gerek kalmayacağını belirtti.
 
Biz bir köprüyüz

Milliyet gazetesi okur temsilcisi Belma Akçura, okur temsilcisi kavramı yerine ombudsmanlığı kullanmayı tercih ettiğini belirtti. Akçura, “Ben ne okuyucuyu ne de gazeteyi temsil ediyorum. Ben ikisi arasındaki köprüyüm. Gelen tepkileri çok iyi incelemek gerekiyor. Şikâyet geldiği zaman yazı işlerinden savunma istiyorum ama bunu suçlamak amaçlı yapmıyorum. İki tarafın yazdıklarını kıyaslıyorum ona göre karar veriyorum” dedi. Akçura, okur temsilciliğinin özünde bir hak savunuculuğu olduğunu, gazetecilere mesleki etik kuralları hatırlattığını ifade etti. “Ombudsmanlık konusunda bir gerçek durum var bir de ideal olan var” diyen Akçura, medyanın durumu iyileşmeden ombudsmanlığın ideal bir şekilde yapılamayacağını belirtti.
 
Kopyala yapıştır haberciliğinden vazgeçilmesi gerekiyor

Söyleşide konuşan Sabah gazetesi okur temsilcisi İbrahim Altay, internet gazeteciliğinin yaygınlaşmasıyla okur temsilciliğinin daha zor hale geldiğini söyledi. “Eskiden basılı gazetede yüz kadar haber yayımlanırdı, ama şimdi web sayfasına günde beş yüzden fazla haber giriliyor” diyen Altay, şikayetlerin arttığını ve haber takibinin zorlaştığını ifade etti. Türk medyasının en önemli sorununun özgün içerik üretememek olduğunu kaydeden İbrahim Altay, “Artık orijinal haber çok az. Bütün haberler aynı olmaya başladı. Ajanslardan haber alınıyor, kopyala yapıştır yapılıyor ve her sitede aynı haber yayımlanıyor. Bu habercilikten uzaklaşmak ve orijinal haber üretmek gerekiyor” dedi. Gazetede ne kadar orijinal haber yayımlandığına ilişkin yaptığı araştırmaya da değinen Altay, durumun hiç iç açıcı olmadığını ifade etti.

Söyleşi, öğrencilerin sorularına verilen cevapların ardından Prof. Dr. Süleyman İrvan’ın katılımcılara plaket takdimi ve toplu fotoğraf çekimiyle sona erdi.

Üsküdar Üniversitesi üç okur temsilcisini söyleşide buluşturdu 2
 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)