Azınlık ve yabancı okullarının tarihsel amacı nedir?

Postkolonyal Çalışmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi PAMER'in organize ettiği Tea Talks'un bu haftaki konuğu Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mustafa Gündüz'dü. Gündüz, “Osmanlı Son Döneminde Azınlık ve Yabancı Okullarına Genel Bir Bakış” isimli sunum yaptı. Etkinliği İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Barış Erdoğan ve Doç. Dr. Merve Kavakçı da takip etti.

Osmanlı İmparatorluğu'ndan başlayıp günümüze kadar geçen süreçte ülkemiz sınırları için faaliyetler gösteren azınlık okulları ve yabancı okullarına derinlemesine değinen Doç. Dr. Mustafa Gündüz, okullar arasındaki çok önemli bir farkın altını çizdi.
 
Yabancı okulları misyonerlik için kuruldu

Azınlık okullarının, Osmanlı İmparatorluğu coğrafyasında yaşayan gayrimüslim toplumlara dini temelli eğitimler verdiğini ancak yabancı okulların farklı bir amacı hizmet ettiğini vurgulayan Gündüz, özellikle Islahat Fermanı sonrası sayıları hızla artan yabancı okullarının asıl amacının misyonerlik faaliyeti olduğunu belirtti.

Yabancı okullar şer yuvası değil

Yabancı okullarının tarihçesini ve yapısını detaylı şekilde anlatan Mustafa Gündüz, temel amacın misyonerlik faaliyeti olsa da, okulların şer yuvası olarak görülmemesi gerektiğini, bu okullardan Türk toplumuna önemli hizmetlerde bulunan değerli insanlar yetiştirdiğini de vurguladı.

Postkolonyal Çalışmalar Uygulama ve Araştırma Merkezi PAMER Müdürü ve İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Merve Kavakçı katılımından dolayı Doç. Dr. Mustafa Gündüz'e bir teşekkür belgesi takdim etti.

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)