Duygusal Zeka Etik Zekayı Oluşturuyor
Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan Doğa Kolejleri Ataşehir Kampusü’nde öğrenci, öğretmen ve velilerle bir araya geldi. Değerler eğitimi ve pozitif psikoloji konusuna ilişkin katılımcılara önemli bilgiler sunan Rektör Tarhan gelişimde ahlaki akıl yürütmenin önemli olduğuna vurgu yaptı.
Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü Prof. Dr. Nevzat Tarhan öğrencilere yönelik gerçekleştirdiği seminerlerine bir yenisini daha ekledi. Rektör Tarhan hafta sonu Doğa Kolejleri tarafından organize edilen “ II. Değerler Eğitimi ve Pozitif Psikoloji” seminerine konuşmacı olarak katıldı.
Doğa Koleji Ataşehir Kampusü’nde gerçekleştirilen seminere çok sayıda öğrenci, öğretmen ve veli katıldı.
Kadın ve erkeklerin beyin yapılarındaki farklılık ile biyolojik değişikliklere dikkat çeken Tarhan, biyolojik farklılıklar dikkate alınarak davranmanın doğru olduğunu söyledi. Davranışlarda genetiğin etkisine ilişkin de bilgi veren Tarhan, bilim adamlarının bugünlerde kötü davranış geninin olup olmadığını araştırdıklarını kaydetti. Akademisyenlerin “Riskli davranışı çevremi gen mi etkiliyor” sorusuna cevap aradığını ifade eden Tarhan, eğitimle söz konusu riskli genin eğitilebildiğini söyledi. Sorunun gende değil kişinin çevresi tarafından doğru yönlendirilip, yönlendirilmemesiyle alakalı olduğunu vurgulayan Tarhan, genin bir nükleer enerji gibi olduğunu, doğru yer ve zamanda kullanıldığında insanlığa ve topluma fayda sağlayacağını aksi halde yaşamın sonunu getirebileceğini sözlerine ekledi.
Bu noktada ahlaki eğitimin önemli olduğunun altını çizen Tarhan, ahlaki akıl yürütmenin gelişimini 3 şekilde tanımladı. Tarhan;
Somut Değerlere Göre Düşünmek
Sonuçlara göre düşünür, görüneni dikkate alır.
Soyut Değerlere Göre Düşünmek
Niyeti dikkate alır, kendini başkasının yerine koyar, sorumluluk bilinci, sosyal düzen geleceği için çile çekme kavramı gelişmiştir.
Yüksek Değerlere Göre Düşünmek
Hakça olmayı dikkate alır, merhamet ve saygı gibi değerleri benimser, iç güdülerine direnç gösterir, acıyı hafifletir, iyiliği besler, iyiliği bozmamaya özen gösterir, kötülüğü engeller, fedakar olabilir ve başları için çile çekebilir.
Empati ve duygusal zeka eğitimin çocuklara çok küçük yaşta verilmesi gerektiğinin altını çizen Tarhan, duygusal zekanın öğretilmesi halinde etik zekanın ortaya çıkabileceğini söyledi.