Prof. Dr. Nevzat Tarhan; “Değerler, bilimsel bir kategoridir”

Ankara Sağlık Bilimleri Üniversitesi tarafından düzenlenen 8. Ulusal Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Kongresine konuk olan Üsküdar Üniversitesi Kurucu Rektörü Psikiyatrist Prof. Dr. Nevzat Tarhan “Eğitimde Yeni Doğrular” konusuna ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Geçmişte yaşanılan hayatın senaryosunun “değerler” olduğunu ifade eden Tarhan; “Anısal belleğimizi değerler oluşturuyor. Gelecekle ilgili algısal belleğimizde ise hayallerimiz yer alıyor. Anısal bellekle algısal bellek sentezleniyor. Değer içerikli eğitim alıp geçmişteki hayat belleğimizden yararlanmamız gerekiyor. Tüm bunları kapsadığında değerler, bilimsel bir kategoriye girmiş oluyor.” dedi.


“Bilimin öznesi olmamız gerekiyor”

Eğitim ve sağlıkla ilgili eski sorulara yeni cevapların verilmesi gerektiğini vurgulayan Prof. Dr. Tarhan; “Tüm sorulara yeni cevaplar vermemiz gerekiyor ki çağı kaçırmayalım. Bazı gerçekleri görmekte fayda var. Birçok yenilik var ama her şeyin çoğu varken, azı da var. Değişen dünyada değişimlere tanıklık ediyoruz. Dijital devrimi kaçırmamak gerekiyor. Dijital dönüşümden bahsedince, ‘onlar yapıyor biz kullanıyoruz’ demek doğru değil. Fatih projesi gerçekleşti ve tablet dağıtıldı, onun yerine yazılımcı yetiştirmek gerekiyordu. Bu görüşler o dönem ciddiye alınmadı. O dağıtılan tabletler yenilikçilik değil, popüleritedir. Bu görüşleri değiştirmemiz ve aşmamız lazım. Bilimin nesnesi değil, öznesi olmamız gerekiyor.” şeklinde konuştu.

Eğitim fakültelerine ihtiyacımız var”

Eğitimde, 21. yüzyıl becerilerinde sosyal ve duygu becerilerinin önemine değinen Tarhan; “Milli Eğitim Bakanımız bu konu üzerinde çalışmak istiyor. Sosyal ve duygu becerileri bu işin temel taşıdır. Eğitim fakülteleri de sağlık fakültelerinin gayret ettiği gibi çalışmalar yapmalıdır. Sağlık fakültelerinin, sağlık alanına katkıları çok büyüktür. Aynı şekilde neden eğitim fakülteleri de bunu yapmasın ki? Özellikle devlet üniversitelerinde böyle bir düşüncenin hayata geçmesi gerekiyor. Yeni doğrular kurulmalı, yeni eğitim sistemin tüm temelleri yapıcı ve doğrularla atılmalıdır. Beyin temelli öğrenme de deneyimleyerek öğrenmedir. Bizde bu da eksik, bu konuda da çalışmalar yapılmalıdır. Sınıf içinde deneyim olmadan eğitim mümkün değildir. İdeal öğrenme ve beyin temelli öğrenmenin tabanı, deneyimleyerek öğrenmedir. Tüm bunlar için eğitim alanında, eğitim fakültelerine ihtiyacımız var.” dedi.

Değerler bilimsel bir kategoridir”

Yeni eleştirisel düşüncelerle bireylere, bilgilerin öğretilmesi gerektiğini belirten Tarhan; “Yenilikçiliğin ve girişimciliğin bu noktada önemini görebiliyoruz. Yeni olan her şeye ihtiyacımız var. Dünya hızlı bir değişim içinde, yakalamak kolay değil. Psikolojiye yeni eklenen kavramlar oluştu. Duygu, düşünce ve davranış diyorduk. Ama artık değerler de ayrı bir önem taşıyor. Geçmişte yaşadığımız hayat senaryosu değerlerdir. Anısal belleğimizi değerler oluşturuyor. Gelecekle ilgili algısal belleğimizde de hayallerimiz yer alır. Anısal bellekle algısal bellek sentezleniyor. Değer içerikli eğitim alıp geçmişteki hayat belleğimizden yararlanmamız gerekiyor. Tüm bunları kapsadığında değerler, bilimsel bir kategoriye girmiş oluyor.” ifadelerini kullandı.

“Benmerkezci bir nesil geliyor”

Eğitimde yeni becerilerinin öğrenciler tarafından mutlaka öğrenilmesi gerektiğini sözlerine ekleyen Tarhan; “Gençlerin zeki olduğunu görebiliyorum ama tembeller. Vizyon sahibi ve yenilikçi gençler görmek istiyoruz. Takım çalışması içinde özellikle proje kültürü derslerine önem vermeleri gerektiğini söylüyoruz. Genç kuşakta bencillik var, bu en büyük tehlikedir. Özgürlükçü, bencil ve hırslı bir gençlik var. Kendine çalışan, kendini düşünen bir genç kuşak yetişiyor. İnsan sosyal bir varlıktır, ilişkisel bir varlıktır. Toplum içinde yaşayan bireyler olması gerekiyor. Bilimsel sağlamlıkla bu doğruların öğretilmesi lazım. Bu doğrular Türkiye’de yanlış strateji ile öğretiliyor, bu doğruların din adı altında değil bilim adı altında öğretilmesi gerekiyor. Böyle yetişen bir gençlik olursa iyi bir doktor, iyi bir fizyoterapist de yetişmiş olur böylece topluma da katkı sağlarlar. Doğru yetişen bir nesil olursa her şeyi başaracak bireyler var olur. Gençleri karşımıza alıp, onları dışlamak doğru değil. Hayal kurmalılar, yeni hedefler belirleyip kendilerini geliştirmeliler. Bunlar sağlanmadan yol alırsak, benmerkezci bir nesil geliyor.” diye konuştu.

 

 

 

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)