Büyük Veri ve Analizi Konuşuldu

Üsküdar Üniversitesi Sağlık Kültür ve Spor Direktörlüğü koordinatörlüğünde, Yapay Zekâ Kulübü tarafından ‘Büyük veri ve Büyük veri analizi’ etkinliği gerçekleştirildi. Online gerçekleştirilen etkinliğin konuşmacısı ISISAN Bilgi Teknolojileri Müdürü Ömer Çolakoğlu oldu.


“Veri bizi yönlendirebilecek bize kararlar verdirebilecek formata geldiği zaman anlamlı”

“Büyük veri analitiği" hakkında bilgi veren Çolakoğlu, "Veri bizi yönlendirebilecek, bize kararlar verdirebilecek formata geldiği zaman anlamlı. İşte bunun için de verinin tarihçesine baktığımız zaman eskiden ne vardı bundan belki 20 sene önce çarşaf çarşaf böyle kredi kartı ekstresi gibi telefon kayıtları, arama ekstresi gibi önümüze raporlar dökülürdü. Biz bu yazılı raporlar içerisinden işte bir şeyleri kontrol ederdik. Yani alt toplamına bakardık sonuç itibariyle sistem düzgün çalışıyor mu diye bakardık. Sonra artık veri bu kâğıtlar üzerinden, listeler üzerinden bakılamayacak kadar büyük olmaya başladı bunu yaparken de artık bu veriyi daha anlamlı hale getirmek için biz ne yaptık işte daha grafikler, çarklar oluşturmaya başladık. Özet tablolar oluşturmaya başladık bu da bize bir fikir verdi” şeklinde konuştu.

“Veriyi biraz daha interaktif olarak kullanmak istedik”

Süpermarkette satılan, okutulan her bir çokonat veri tabanına bir satır olarak aktarıldığını ifade eden Çolakoğlu “siz çokonat ürünüyle alakalı bir analiz yapmak istediğiniz zaman belki sadece çokonatın bilgisine erişmek için milyonlarca satır olan bir veri üzerinde çalışıyor olmanız gerekir. Bunu bir şekilde özet haline getirmeniz gerekir. Yani ben aylara göre bu ürünlerden ne kadar satmışım bu ürünün yanında en fazla ne satmışım, hangi mağazamda bunlardan ne satmıştım gibi bazı şeyleri özetleyerek gruplayarak karşımıza getirmesi gerekir. İşte ikinci nesil veri analizinde bunlar karşımıza çıktı yani veriye bakma ve toplu olarak görme ve bunlara biraz daha statik raporlardı. Sonrasında biz veriyi biraz daha interaktif olarak kullanmak istedik yani ben bir ürünü hangi müşteriye satmışım sorusunu cevabını görebilecekken aynı zamanda bir müşteriye hangi ürünü satmışım sorusunundu cevabını aynı ekran üzerinden istemeye başladım. Bir mağaza haftanın hangi günleri ne kadarlık satış yapıyor ya da cuma günü hangi mağaza satış yapıyor gibi çapraz soruları, çapraz sorguları görmek istemeye başladık dolayısıyla ne oldu bir tarafta verinin görselleştirilme durumu diğer tarafta verinin interaktif ve analitik şekilde incelenebiliyor, analiz edilebiliyor olmak ihtiyacı ortaya çıktı. İşte biz bu ihtiyaç karşısında bir takım yazılımlar geliştirdik toollar gelişti bunlara ne diyoruz biz genel itibariyle iş zekâsı ya da business ıntellıgence diyoruz. Bunlar eldeki mevcut verileri stratejik olarak bize karar verdirecek şekilde analiz etmemizi görsel hale getirmemizi sağlayan yapılar." Dedi.

Ömer Çolakoğlu etkinliğin devamında anlattığı bilgileri uygulamalı olarak katılımcılara anlattı. Gerçekleştirdiği tollun web üzerindeki görünümünün analizini yapan Çolakoğlu katılımcıların sorularını da cevapladı.

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)