Tarlacı: “Öğrenmeye duygu yüklendiği zaman çok daha sağlam olur”

Üsküdar Üniversitesi Tıp Fakültesi Nörobilim Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Sultan Tarlacı, Toplum Gönüllüleri Vakfı (TOG) tarafından düzenlenen TOGSES Dijital etkinliğine konuşmacı olarak katıldı. “Beyin ve Öğrenme” başlığı altında konuşmasını gerçekleştiren Tarlacı, öğrenmede duyguların önemine dikkat çekti. Tarlacı; “Bilişsel ve akılsal öğrenme hiçbir şekilde duygudan ayrı tutulamaz. Öğrenmeye duygu yüklendiği zaman çok daha sağlam ve güçlü olur.” Dedi.

“Öğrenmeye duygu yüklendiği zaman çok daha sağlam olur”

Pozitif duygularla beslemenin öğrenmeyi kolaylaştırdığından bahseden Tarlacı; “Öğrenmede duygular önemlidir. Bilişsel ve akılsal öğrenme hiçbir şekilde duygudan ayrı tutulamaz. Öğrenmeye duygu yüklendiği zaman çok daha sağlam ve güçlü olur. Başarısız olduğunuz sınavlarda hocalarınızın tepkisini unutmazsınız. Çünkü o sırada çok duygu yüklüsünüzdür. Kafanıza, beyin nöronlarınıza kazınmıştır. Otuz sene sonra bile ‘Hoca bana bunu dedi, ben ona bunu dedim sonra beni kapıdan kovdu’ gibi söyleyebilirsiniz. Çok keskin hatırlarsınız. Çünkü duygu yükünüz çok fazladır ve öğrenmeniz sağlam olmuştur. Duygunun etkisi uzun sürüyor. Onun için öğrenme süreçlerine neşe, mizah, drama, oyun, diyalog katmak, hocanın öğrenciyi takdir etmesi, pozitif duygularla beslemesi öğrenmeyi kolaylaştırır. Ama hoca bunu yapmıyorsa da kendi aranızda öğrenmekte zorlandığınız konulara komedi katabilirsiniz. Kalıcılığı çok daha net ve uzun olur. Sağ beyin olaylara çok daha bütünsel baktığı için solda parçalı baktığı için aslında biz beynimizi ayırarak bir öğrenme sürecine girmiyoruz. Geldiği zaman beynimizin iki yarısına da gidiyor, parça ve bütünü beyin eş zamanlı işliyor.” Dedi.

“Dikkat, öğrenmek için gerekli ve zorunludur”

Dikkati ortaya çıkartınca alıcılığımızın her durumda çok daha sağlam ve güçlü olacağına değinen Prof. Dr. Sultan Tarlacı; “Öğrenme sürecinde dikkat önemlidir. Dikkatinizi ortaya çıkarttığınız zaman, alıcılığınız her durumda çok daha sağlam ve güçlü olur. Çünkü dikkat öğrenmek için gerekli ve zorunludur. Tabi bunu odaklanmış dikkat için geçerli. Yani dağınık dikkat bir oraya, bir buraya kaymış bir dikkattir ve zor olur. Onun için dikkati odaklamayı da bilmek gerekiyor. Eğer kişilerde dikkat bozukluğu ya da dikkat kayması varsa çeldiricilerle baş etmek çok zor oluyorsa öğrenme süreci kesinlikle çok zor olur. Bu tür durumlarda mutlaka dikkat geliştirici aplikasyonlar kullanılabilir. Ya da dikkati arttırıcı bazı beyin modülasyon yöntemleri var. Dikkati arttıran ilaçlar da söz konusu. Gerçek bir dikkat bozukluğu öğrenme sürecini bozar ve çok zorlaştırır.” İfadelerini kullandı.

“İnsan doğası gereği unutur”

Unutmayı engellemenin yolunun tekrar olduğuna vurgu yapan Tarlacı; “Unuttuğunuz zaman üzülmeyin çünkü insan doğası gereği unutur. Unutmak beynin bir özelliğidir. Yemek yemek, su içmek gibi unutmak da beynin bir özelliğidir. Beyin unutur. Her zaman kaydedemez. Bu normaldir. İnsan beyninin özelliği plastik yapısı gereği bu normal. Çünkü o beyin bir çeşit etten oluşuyor. Bu etin yapısını değiştirmek ona heykeltıraşlık yapmak gerekiyor. Ona baskı, zorlama ve üst üste aynı uyaranı vermeniz gerekiyor ki yapısı değişsin. Hatta aynı uyaranı farklı dillerle, farklı sembollerle, farklı şekillerde vermek lazım ki uyuma olmasın, adapte olmasın ve farkındalığı artsın. Unutmayı engellemenin yolu tekrardır. Konu bittikten bir on-yirmi dakika sonra tekrar etmek, sonra yirmi dört saat sonra tekrar etmek, sonra bir hafta sonra tekrar etmek mümkünse bir ay sonra bir daha tekrar etmek. Tekrar, öğrenmeyi sabitlemek, unutmayı engellemek için zorunlu ve elzem bir şeydir. Sürekli tekrarla beyne kazımak, işlemek gerekiyor.” Şeklinde konuştu.


Haber: Ebranur Özdemir

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)