KALİTE YÖNETİMİ – SWOT (GZFT) ANALİZİ
İletişim Fakültesi GZFT (SWOT) Analizi ve İyileştirme Tedbirleri
A. GÜÇLÜ YANLAR
İletişim Fakültesi eğitim öğretimde aynı türde eğitim yapan diğer kurumlar arasında öne çıkmayı başarmış ve marka olma yolunda ilerlemektedir. Fakültenin güçlü yönleri şu noktalarda öne çıkmaktadır:
Uygulamalı Eğitim Modeli
Fakülte, öğrencilerin sektörel becerilerini geliştirmelerine yönelik kapsamlı bir uygulamalı eğitim altyapısı sunmaktadır. Haber Üsküdar uygulama gazetesi, ÜÜTV, ÜÜ Radyo gibi projeler ile laboratuvarlar ve atölyeler, öğrencilerin deneyimsel öğrenim süreçlerini güçlendirmektedir.
Akredite ve Akreditasyon Sürecindeki Programlar
Fakültenin 5 farklı programının akredite edilmiş olması ve diğer programların da akreditasyon sürecine hazırlanması, eğitim standartlarının uluslararası düzeyde kabul gördüğünü göstermektedir.
Araştırma Odaklılık ve Bilimsel Katkı
Fakülte, iletişim bilimleri alanına yönelik güncel ve yenilikçi araştırma projelerine yoğunlaşarak bilimsel bilgi üretiminde aktif rol almaktadır.
Uluslararası Akademik Etkinlikler ve İş Birlikleri
Uluslararası İletişim Günleri Sempozyumu ve Etkileşim dergisi gibi faaliyetlerle, fakülte hem bilimsel hem de akademik ilişkiler düzeyinde uluslararası platformlarda tanınırlığını artırmaktadır. Portekiz Utad Üniversitesi ve Bakü Devlet Üniversitesi ile düzenlenen sempozyumlar da bu iş birliğini güçlendirmektedir.
Erasmus ve Staj Olanakları
Öğrencilerin uluslararası deneyim kazanmasını sağlayan Erasmus değişim programları ve staj olanakları, fakültenin global bir eğitim anlayışına sahip olduğunu göstermektedir.
Çift Anadal ve Yandal Olanakları
İletişim Fakültesi hem fakülte içi hem de diğer fakülteler arasında çift anadal ve yandal yapma imkânı sunarak öğrencilerin farklı alanlarda uzmanlaşmasına destek olmaktadır.
Güçlü Akademik Kadro
Alanında uzman akademisyenler ve araştırma görevlilerinden oluşan kadro, eğitim-öğretim süreçlerini fakültenin misyon ve vizyonuna uygun olarak yürütmektedir. Akademik kadronun araştırma ağırlıklı çalışmaları ve bilimsel yayınları fakültenin akademik itibarını güçlendirmektedir.
Sürekli Güncellenen Müfredat
Eğitim programları, iletişim dünyasındaki değişen ihtiyaçlara ve güncel trendlere uyum sağlayacak şekilde sürekli olarak yenilenmektedir.
Merkezi Konum ve Ulaşım Avantajı
Şehir merkezindeki konumu ve kolay ulaşım olanakları, öğrenci ve akademisyenlerin erişimini kolaylaştırmaktadır.
Sektörle Güçlü İş Birlikleri
Medya sektöründeki deneyimli profesyonellerin derslere katılımı ve fakültenin dış paydaşlarla olan yakın ilişkisi, eğitim-öğretim süreçlerini sektörel beklentilere uygun hale getirmektedir. Örnek olarak Pigu Creative Agency iş birliğiyle 2023-2024 yılları arasında başlatılan “Yeni Medya Atölyesi” öğrenciler için hem sektörel bilgi hem de network imkanı sunmaktadır.
Öğrenci Odaklı İletişim ve İyileştirme Süreçleri
2024-2025 öğretim yılında, öğrenci memnuniyet anketlerindeki 3,31’lik başarı oranı ve OBS, STİX, ALMS gibi sistemlerin etkin kullanımı, öğrenci-öğretim elemanı iletişiminde fakültenin güçlü yönlerini ortaya koymaktadır.
Fiziksel ve Teknik Altyapı
Radyo, televizyon stüdyoları, haber atölyesi, bilgisayar laboratuvarları ve kütüphane olanakları, uygulamalı eğitimi destekleyen önemli unsurlardır.
Öğrenci Kulüpleri ve Sosyal Etkinlikler
Fakültedeki öğrenci kulüplerinin aktif çalışmaları ve düzenlenen sosyal, bilimsel ve kültürel etkinlikler, öğrencilerin kişisel ve mesleki gelişimlerini desteklemektedir.
Bilimsel Üretkenlik ve Tanınırlık
Fakülte bünyesindeki akademisyenlerin bilimsel yayınları ve ödülleri ile öğrencilerin Aydın Doğan Genç İletişimciler Yarışması gibi çeşitli yarışmalarda elde ettikleri başarılar, fakültenin ulusal ve uluslararası platformlardaki tanınırlığını artırmaktadır.
B. İYİLEŞTİRİLEBİLİR YANLAR
İletişim Fakültesi kesintisiz olarak gelişen ve iyileşen yapısıyla sürekli güçlenmektedir. Fakülte yönetimi ve Üniversite yönetimi iş birliğiyle fakültede ortaya çıkan olası sorunlar anında çözüme kavuşmakta, fakültedeki eğitim öğretim uygulaması sürekli gelişme ve iyileşme üzerine kurgulanmaktadır. Fakültedeki eğitim öğretim ve diğer akademik faaliyet alanları sürekli izlenmekte, öğrenci ve akademik personel geri bildirimleri anında değerlendirmeye alınarak hızlı çözüm üretimi gerçekleşmektedir. Örneğin, 2017-18 Eğitim Öğretim Yılında fakülte öğrenci sayısının hızlı artışı nedeniyle derslik ve diğer fizik alanlar yetersiz kalmış, bunun üzerine 2018-19 Eğitim-Öğretim Yılı için yeni fakülte binasında eğitim öğretime başlayarak bu yöndeki olumsuzluk giderilmiştir. Bununla birlikte fakültenin iyileştirilebilir yanları aşağıdaki gibidir:
Öğretim Elemanı Başına Düşen Öğrenci Sayısı
Fakültede öğretim elemanı başına düşen öğrenci sayısının yüksek olması, birebir akademik rehberlik ve öğrenci merkezli eğitimi sınırlayabilmektedir. Bu nedenle, akademik kadronun genişletilmesi ile eğitimde daha etkin bir öğretim elemanı-öğrenci ilişkisi sağlanabilir.
Bilgisayar Laboratuvarlarının Güçlendirilmesi
Bilgisayar laboratuvarlarında kullanılan yazılımların çeşitlendirilmesi ve teknolojik ekipmanların güncel sektör standartlarına uygun şekilde yenilenmesi, uygulamalı derslerin verimliliğini artıracaktır.
Öğretim Elemanları için Çalışma Ofislerinin Kapasitesinin Artırılması
Öğretim elemanlarının bireysel ve grup çalışmaları için yeterli fiziksel alanın olmaması, akademik üretkenlik üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir. Çalışma ofislerinin kapasitesinin artırılması ve fiziksel koşullarının iyileştirilmesi, akademik verimliliği destekleyecektir.
Akademik Yayın ve Proje Performansının Geliştirilmesi
Fakültenin akademik yayın ve proje üretiminde henüz beklenen düzeye ulaşamaması, bu alanda daha fazla teşvikin ve kaynağın sağlanmasını gerektirmektedir. Araştırma faaliyetlerini destekleyen finansal ve altyapısal iyileştirmeler, akademik üretkenliği artırabilir.
Uluslararası Akademisyen Hareketliliğinin Artırılması
Fakültenin uluslararası ilişkilerde akademisyen hareketliliği henüz istenen düzeye ulaşmamıştır. Erasmus ve benzeri değişim programlarının daha aktif kullanımı, uluslararası akademik iş birliklerinin güçlenmesine olanak sağlayacaktır.
Spor Olanaklarının Yetersizliği
Fakültede spor olanaklarının sınırlı olması, öğrencilerin sosyal ve fiziksel gelişimini destekleme konusunda eksiklik yaratmaktadır. Spor tesislerinin artırılması, öğrenci memnuniyetini artırabilir.
Bilimsel Teşvik Kaynaklarının Yetersizliği
Bilimsel araştırma ve yayın faaliyetlerini teşvik etmek için sağlanan finansal ve akademik desteklerin artırılması gerekmektedir. Bu kaynakların genişletilmesi, akademik üretkenlik ve fakültenin uluslararası görünürlüğüne katkı sağlayacaktır.
Bilimsel Yayınlarda Beklenen Düzeye Ulaşılamaması
Fakültenin bilimsel yayın sayısı ve nitelik açısından ulusal ve uluslararası standartlara ulaşması için akademisyenlerin bu alanda daha fazla desteklenmesi önem arz etmektedir.
C. FIRSATLAR
İletişim Fakültesi fırsatlar açısından önemli bir potansiyele sahip bulunmaktadır. Fakülte şu açılardan fırsatlar sunmaktadır:
Genç ve Gelişmeye Açık Akademik Kadro
İletişim Fakültesi, genç ve dinamik akademik kadrosuyla önemli fırsatlar sunmaktadır. Genç akademisyenler, akademik gelişmeleri hızla takip eden, yenilikçi ve çağdaş yaklaşımlarla alanlarına katkı sağlayan bireylerdir. Ayrıca, uluslararası vizyonları ve akademik faaliyetlere aktif katılımları, fakültenin global düzeyde tanınırlığını artırma ve akademik işbirliklerini geliştirme açısından önemli bir avantaj sağlamaktadır. Bu genç kadro, fakültenin yenilikçi projelerde liderlik yapmasını ve sektördeki dönüşümlere uyum sağlamak konusunda güçlü bir potansiyel taşımaktadır.
Fiziksel Mekanlar, Ders Araç-Gereç ve Donanım Olanakları
İletişim Fakültesi, iletişim eğitimi için gerekli olan fiziksel mekanlar ve donanımlar açısından büyük fırsatlar sunmaktadır. Eğitim stüdyoları, televizyon ve radyo stüdyoları, son teknolojiyle donatılmış bilgisayar laboratuvarları, akıllı tahtalar ve kapsamlı kütüphane olanakları gibi imkanlar, öğrencilerin teorik bilgilerini uygulamalı eğitimle pekiştirmelerine olanak tanımaktadır. Ayrıca sosyal mekanların varlığı, öğrenci etkileşimini ve yaratıcı süreçleri destekleyen bir ortam yaratmaktadır. Bu altyapı, öğrencilerin alanlarındaki profesyonel becerilerini geliştirmelerini sağlayacak ve sektörle uyumlu eğitim alabilmelerini mümkün kılacaktır.
Şehir Merkezine Yakın Konum ve Ulaşım Kolaylıkları
İletişim Fakültesi'nin şehrin merkezindeki stratejik konumu, öğrencilere ve akademik personele önemli fırsatlar sunmaktadır. Şehir merkezine olan yakınlık, çeşitli medya kuruluşlarına kolay erişim imkanı sağlamaktadır. Bu, öğrencilere hem eğitimleri sırasında hem de mezuniyet sonrası medya sektöründe deneyim kazanmaları için geniş bir ağ oluşturma fırsatı sunar. Ayrıca, ulaşım olanaklarının zenginliği, fakültenin eğitim süreçlerine katılımı kolaylaştırarak, öğrenci memnuniyetini artırır ve fakültenin genel verimliliğine katkıda bulunur.
Kalite ve Akreditasyon Süreçlerinde Birikim ve Tecrübe
Fakülte, İLEDAK akreditasyon süreçlerindeki birikim ve deneyimiyle, eğitim-öğretim kalitesini sürekli olarak iyileştirme potansiyeline sahiptir. Bu tecrübe, fakültenin ulusal ve uluslararası alanda tanınan yüksek eğitim standartlarına ulaşmasını sağlayarak, öğrenciler için daha nitelikli bir öğrenim ortamı sunmaktadır.
Sektörel İhtiyaçlara Bağlı Olarak Yeni Bölümlerin Planlanması
İletişim sektöründeki değişen dinamikler doğrultusunda yeni bölümlerin açılması, fakülteye farklı disiplinlerde eğitim verme imkanı tanımaktadır. Bu strateji, sektörel talepleri karşılamak ve öğrencilere çeşitli uzmanlık alanlarında fırsatlar sunmak adına önemli bir fırsat yaratmaktadır.
Lisans Programlarına Bağlı Olarak Yeni Lisansüstü Programların Açılması
Lisans programları ile uyumlu şekilde yeni lisansüstü programlarının açılması, akademik araştırma kapasitesinin artırılmasına katkı sağlayacaktır. Bu, öğrencilere daha derinlemesine bilgi edinme ve kariyerlerinde daha yüksek pozisyonlar için gerekli yetkinlikleri kazanma fırsatı sunar.
Yarışma ve Festival Katılımlarında İvmenin Artırılması
Fakülte, öğrencilerinin medya, iletişim ve yaratıcı alanlarda düzenlenen yarışma ve festivallere katılımını artırarak, hem akademik hem de profesyonel anlamda tanınırlığını güçlendirebilir. Bu katılımlar, öğrenci başarılarının görünürlüğünü artırır ve fakültenin marka değerini yükseltir.
Sektörle İlişkilerin Yeni Teknolojiler Bağlamında Geliştirilmesi
İletişim ve medya sektöründeki yeni teknolojilerle ilgili gelişmeler, fakültenin sektörle olan ilişkilerini güçlendirmesi için önemli bir fırsat sunmaktadır. Yeni medya araçları ve dijitalleşme süreçlerinin entegrasyonu, öğrencilere çağdaş medya pratiklerini öğretecek bir eğitim ortamı yaratacaktır.
Yerel ve Bölgesel Düzeyde İşbirlikleri, Bilgi Paylaşımı ve Sosyal Sorumluluk Projeleriyle Katkı Sunumu
Fakülte, yerel ve bölgesel düzeyde gerçekleştirilecek işbirlikleri, bilgi paylaşımı ve sosyal sorumluluk projelerine katılarak, hem akademik toplulukla hem de toplumla güçlü bağlar kurabilir. Bu tür projeler, fakültenin toplumsal katkı sağlama misyonunu güçlendirecek ve öğrencilerin profesyonel gelişimlerine katkıda bulunacaktır.
Akademik İşbirliklerinin Güçlendirilmesi
Fakülte tarafından gerçekleştirilen ulusal ve uluslararası bilimsel etkinlikler de fakültenin akademik gelişimi, akademisyen yetiştirme ve akademik camiada yer bulmak açısından önemli bir fırsat sunumu olarak değerlendirilmelidir. Fakülte, ulusal ve uluslararası akademik kurumlarla gerçekleştireceği işbirliklerini artırarak, hem öğretim elemanları hem de öğrenciler için daha fazla araştırma, seminer ve akademik etkinlik fırsatı yaratabilir. Bu tür işbirlikleri, fakültenin akademik itibarını yükseltirken, öğrencilerin küresel akademik ağlarla tanışmalarını sağlayacaktır. Fakülte akademik çalışmalar açısından da önemli fırsatlar sunmaktadır. Uluslararası İletişim Günleri Sempozyumu ile Fakülte akademik dergisi Etkileşim yurt içi ve yurt dışı akademik camiada paylaşıma sunulmuş olup, önemli bir akademik platform olarak tanınır olmaya başlamıştır.
Erasmus+ Kapsamında Uluslararası Kurumlarla İşbirlikleri, Yurtdışında Eğitim ve Staj İmkanları
Erasmus+ programı aracılığıyla, fakülte öğrencilerine yurtdışında eğitim ve staj yapma fırsatları sunarak, global bir perspektif kazandırabilir. Bu fırsat, öğrencilerin kültürel çeşitlilik içerisinde deneyim kazanmalarını ve uluslararası iş gücü piyasasında rekabetçi bir avantaj elde etmelerini sağlayacaktır.
D. TEHDİTLER
İletişim Fakültesi, gösterdiği gelişme ve iyileşme süreci dikkate alındığında kayda değer bir tehditle karşı karşıya olmadığı gözlenmektedir. Benzer eğitimi yapan diğer eğitim kurumları içerisinde gerek eğitim kalitesi, gerekse tercih edilirlik yönlerinden öne çıkmış bulunmaktadır. Öğrenci kontenjanları ve kontenjanların doluluğu açısından da şu anda ön sıralarda yerini almış bulunmaktadır. Bu yöndeki gidişatın aynı şekilde devam etmesi halinde İletişim Fakültesi açısından önemli bir tehdit söz konusu değildir.
E. İYİLEŞTİRME TEDBİRLERİ
İletişim Fakültesi zaten iyileşme ve gelişme üzerine bir anlayışla yoluna devam etmektedir. Ancak bu sürece hız kazandırılması için şu noktalarda biraz daha güçlendirme yapılabilir:
- Akademik kadronun iletişim fakülteleri akreditasyon kriterlerinin de gereği olmak üzere nicel anlamda güçlendirilmesi.
- Fakültenin lisansüstü eğitim programlarının nicel olarak artırılması, doktora programlarının açılması.
- Fakültenin yurt dışı açılımlarının geliştirilmesi. İkili anlaşmalar, akademisyen ve öğrenci değişim programları, ortak araştırmalar, akademik çalışmalar vb.
- Fakültenin ARGE çalışmaları açısından güçlendirilmesi.