Son Güncellenme Tarihi : 08.12.2021 11:35
Sosyal medya, bilgisayar ve internet teknolojilerinin gelişmesiyle birlikte ortaya çıkmış ve giderek popüler hale gelmiştir. Sosyal medya, sanal olarak kurulan ağlarda kullanıcı türevli içerik üretimine olanak sağlayan platformları ifade etmektedir. Sosyal medya platformlarına dahil olan kullanıcılar, çevrimiçi (online) ortamda kendi içeriklerini paylaşabilmekte, diğer kullanıcıların içeriklerine erişim sağlayabilmekte ve aynı zamanda birbirleriyle iletişim kurabilmektedirler.
We Are Social ve Hotsuit tarafından hazırlanan Dijital 2020 Raporu'na göre dünyada yaşayan insanların % 49’u, yani yaklaşık olarak 3 milyar 800 milyon kişi aktif olarak sosyal medyayı kullanmaktadır.
Yine aynı raporda yer alan sosyal medya platformlarının kullanım istatistiklerine bakıldığında; Facebook 2 milyar 449 milyon, Youtube 2 milyar, Whatsapp 1 milyar 600 milyon, Facebook Messenger 1 milyar 300 milyon, İnstagram 1 milyar, Twitter ise 340 milyon kullanıcıya ulaşmıştır.
Türk halkının ise % 64’ü yani yaklaşık 54 milyon kişi sosyal medya kullanıcısı durumundadır. Sosyal medya platformları içinde Türk halkı açısından en popüler platform Youtube platformudur. Kullanıcıların yüzde 90’ı Youtube, yüzde 83’ü İnstagram, yüzde 81’i Whatsapp, yüzde 80’i Facebook ve yüzde 61’i Twitter kullanmaktadır.
Sosyal medyanın sahip olduğu, çift yönlü iletişime imkân tanıma, çok sayıda kişiye anında erişim sağlama, zaman ve mekân kısıtlamasını ortadan kaldırma gibi çok sayıda özellik, sosyal medyayı ilgi çekici hale getirmiştir. Her geçen gün daha çok kullanıcı sosyal medya platformlarına katılmaktadır. Dijital çağ olarak adlandırılan 21. yüzyılda sosyal medya, genişleyen ağların da etkisiyle bireysel amaçlı kullanımın yanı sıra ticari faaliyetlerin de yürütüldüğü bir ortam haline gelmiştir. Medya kuruluşları, reklam şirketleri, üniversiteler, belediyeler, ticari firmalar sosyal medya hesapları açmakta, etkinliklerini sosyal medya ortamlarından paylaşma gereği duymaktadır.
Sosyal medya aynı zamanda halkın birincil haber kaynağı haline de gelmiştir. Kullanımı bu kadar yaygınlaşan ve hayatımızın vazgeçilmezi haline gelen sosyal medyanın sağlıklı biçimde kullanılabilmesi için soysal medya okuryazarlığına ihtiyaç vardır. Böylece toplum, sosyal medyada karşısına çıkan içeriği sağlıklı değerlendirebilir, içerik üretebilir ve güvenli biçimde paylaşabilir.