Reklam senaryosu nedir?

Son Güncellenme Tarihi : 08.12.2021 10:59

Reklam senaryosu, bir reklam filmi yapılmadan önce hazırlanan; rollerin, görevlerin ve reklamın nasıl olduğunu, neler içereceğini gösteren yazılı metindir. Senaryo teknik bir terimdir, film öyküsü anlamına gelir. Senaryo, okunmak için değil canlandırılmak ve izlenmek için yazılan dramatik yapıya sahip bir yaratıcı üründür. Dramatik sanatlarda amaç, bütün ayrıntısıyla tıpatıp bir gerçek yaratmak değildir. Sinema, tiyatro, radyo ve televizyon oyunlarında gerçek, dramatik anlatım araçları kullanılarak gerçeği andıran,  gerçeğe benzeyen sanatsal/yapıntı bir gerçeğe dönüşür.

Reklam Nasıl Planlanır?

İyi bir reklam kampanyasını tamamlayan en önemli öğelerin başında başarılı bir yaratıcı brief gelir sonrasında ise o brief doğrultusunda hazırlanan bir reklam senaryosu ile reklamın yaratıcı stratejisi şekillenmiş olur. Senaryo, reklamın görsel ve işitsel açıdan son şeklini yapılandırmak için yazılan ve bir film senaryosu gibi ince ince işlenen en önemli öğelerinden bir tanesidir.

reklam filmi çekimi

Reklamın Amaçları ve Reklam Senaryosu İlişkisi

Reklamın 5 temel amacı bulunur. Bunlar; dikkat çekmek; ilgi uyandırmak; İstek yaratmak; etkilemek ve ikna etmektir.  

Reklam Senaryosu Nasıl Planlanır? 

Reklam senaryosu, reklamverenden alınan brief doğrultusunda kaleme alınır. Senaryo hazırlanırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsur, reklam bütçesidir. Reklam maliyetleri süreye göre belirlenir. Bu nedenle reklam filmleri için farklı senaryolar yazılmakta ve reklam veren bunlardan bir tanesini seçmektedir.

Senaryo formatında ise, görüntü ve ses öğeleri belirtilmeli ve tasarım o doğrultuda yapılandırılmalıdır. Reklam filmlerinin süresi ve başlığı ve içeriği, markanın ismi ve kampanyanın ismi mutlaka senaryonun başında yerini almalıdır.

reklam çekimi

Reklam Senaryosu Unsurları Nelerdir?

Reklam senaryosu tasarımında slogan, başlık ve reklamın ana metni ve kapatış (packshot) gibi öğeler yer alır.

Reklam filmi, uzun ve zorlu çalışma sonucunda belirlenen “reklam fikrinin” sözcüklerle, görüntülerle ya da her ikisiyle birlikte anlatılmasıdır. Bu nedenle reklam filminin senaryosu, mesajı doğru verecek şekilde tasarlanmalıdır. Etkili reklam senaryosunun yazılması, teknik ve yaratıcı sürece ilişkin bilgi ve beceriyi bilmeyi ve kullanmayı gerektirir.

Diğer yandan reklamı yapılacak mal veya hizmeti, hedef tüketiciyi ve reklam mesajını söz konusu kitleye iletecek reklam araçlarını ve özelliklerini bilmeden etkili bir reklam metni yazılamaz.

KAYNAKLAR: 

Özakman, Turgut (2009) Oyun ve Senaryo Yazma Tekniği. Ankara: Bilgi Yayınevi.

Elden, Müge (2009). Reklam Yazarlığı. İletişim Yayıncılık.