"Bir Ses İki Hareket Projesi" hayata geçirildi.

Haber ile ilişkili SDG etiketleri

DOI : https://doi.org/10.32739/uha.id.41084

İstanbul İl Millî Eğitim Müdürlüğü tarafından yürütülen ve Üsküdar Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümünün katkı sağladığı "Bir Ses İki Hareket Projesi" uygulamaya geçirildi. Proje kapsamında Türkiye'de ilk defa bir model olarak geliştirilen projenin "Duruş ve Yürüyüş Bozuklukları Ön Taraması" uygulamaları Anadolu ve Avrupa Yakasında belirlenen pilot okullarda tamamladı. Proje ile muhtemel duruş ve yürüyüş bozuklarının erken tespiti ve önlenmesi hedefleniyor.

Muhtemel duruş ve yürüyüş bozukluklarının tespiti sağlanacak…

Projenin iş birliği kapsamında yapılan görüşmeler neticesinde aralarında Üsküdar Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölüm Başkanı Prof. Dr. Deniz Demirci, Arş. Gör. Uzman Fizyoterapist Berna Karamancıoğlu ve Arş. Gör. Uzman Fizyoterapist Beyzanur Dikmen Hoşbaş ile İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümünden Prof. Dr. Fuat Bilgili ile Uzman Fizyoterapist Gaye Torna' in bulunduğu eğitim ve danışma kurulunda yer aldı. 

Muhtemel duruş ve yürüyüş bozuklarının erken tespiti ve önlenmesi hedefleniyor.

Proje kapsamında ailelerin ve çocuğun henüz fark edemediği, zamanla yerleşen ve daha ileri boyutta rahatsızlık vermesi muhtemel duruş ve yürüyüş bozukluklarının eğitim verilen beden eğitimi ve spor öğretmenleri tarafından tespit edilip kayıt altına alınması, veliye yönelik bilgilendirme yapılması ve ilgili sağlık kuruluşuna yönlendirme yapılması planlanmaktadır. 

Pilot okullarda uygulama yapıldı…

Pilot uygulama okulu olarak belirlenen Anadolu Yakasında Üsküdar Altunizade Hafize Özal Ortaokulu ve Avrupa Yakasında Bağcılar Akyiğit Ortaokulu kadrolu beden eğitimi ve spor öğretmenleri, eğitim ve danışma kurulunca belirlenen fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü uzmanlarınca eğitime alınarak ölçme ve değerlendirme yöntemlerini pratik yapmaları sağlandı.

Pilot uygulama okullarında sadece 5’inci sınıf öğrencilerine yönelik planlanan ön tarama öncesinde veli ve öğrencilerin bilgilendirilmiş gönüllü onamları alındı ve taramaya ilişkin gerekli bilgilendirmeler yapıldı. Ardından ön taramaya yönelik hazırlıklar yapılarak gerekli malzemeler temin edildi.

Ön taramada tespit edilen yapılan öğrencilerin takibi edilecek…

Çalışmanın ilk aşamasında ortaokul 5’inci sınıf öğrencilerine yönelik yapılan ön tarama ile ailenin ve çocuğun henüz fark edemediği zamanla yerleşen ve daha ileri boyutta rahatsızlık vermesi muhtemel olan duruş ve yürüyüş bozukluklarının tespiti sağlanacak.

Tespit edilen olası vakalar ilgili sağlık kuruluşuna yönlendirilecek. Okullarda tespit ve takip sürecinin sürekliliğini öğretmen güvenilirliği ile sağlanacak olması önemli bir kazanım olarak öne çıkıyor. Öğretmen takibinde ve aile iş birliğinde süreç öğrenci mezun edilene kadar gözlenebilecek. Ayrıca ön tarama sonrası bazı öğrencilerin İstanbul Üniversitesi Ortopedi ve Travmatoloji Bölümü Yürüme Analizi Laboratuvarına yönlendirilmesi ve detaylı değerlendirme yapılması planlanıyor.

Düzeltici ve koruyucu egzersizler eğitimi verilecek…

Çalışmanın ikinci aşamasında ise ön tarama eğitimi alan beden eğitimi ve spor öğretmenlerine "Düzeltici ve Koruyucu Egzersizler" eğitimi verilmesi planlanıyor. Olası postüral bozuklukların tespit edildiği öğrenciler de dahil olmak üzere tarama yapılan sınıftaki tüm öğrencilere uzman görüşü alınarak bazı fonksiyonel egzersizler belirli aralıkta ve yoğunlukta beden eğitimi ve spor öğretmenleri tarafından yaptırılması; uygun görülen fonksiyonel ev egzersizlerinin veli görüşmeleri ile aileye aktarılması çalışmanın amaçları arasında yer alıyor.

Çalışmayla ilgili değerlendirmede bulunan İstanbul İl Millî Eğitim Müdürü Levent Yazıcı, önümüzdeki süreçte çalışmaların aşama aşama ilerleyeceğini; başlatılan projede güzel sonuçlar alınacağına inandığını belirterek paydaşlara, katkısı olan akademisyen, koordinatör, yönetici ve öğretmenlere teşekkürlerini iletti.

Prof. Dr. Deniz Demirci: “Türkiye geneli taramalara vesile olacak”

Projeye ilişkin değerlendirmelerde bulunan Üsküdar Üniversitesi Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölüm Başkanı Prof. Dr. Deniz Demirci ise üniversite olarak destek vermekten mutlu oldukları projenin duruş ve yürüyüş bozukluklarının erken tespit ve takip edilmesi açısından çocuklar, aileler ve öğretmenler için bir farkındalık oluşturacağını söyledi. Pilot okullarda gerçekleşen ön taramanın başarılı bir şekilde gerçekleştiğini, ileri süreçlerde İstanbul genelinde daha fazla okulda yaygınlaşarak güzel sonuçlar alınacağını vurgulayan Demirci, elde edilen sonuçlar doğrultusunda projenin, Türkiye genelinde geniş çaplı taramaların yapılabilmesine de vesile olacağını kaydetti. 
 

 

Üsküdar Haber Ajansı (ÜHA)