Biz, İstanbul’da Üsküdar Üniversitesinde 24-26 Ekim 2024 tarihlerinde yapılan VIII.
Uluslararası
Bilimler Işığında Yaratılış Kongresi katılımcısı bilim insanları
olarak, ‘Yaratılış Manifestosu’ beyan
etmeyi uygun hatta zorunlu gördük. Çünkü
bilimsel veriler ve matematiksel ispat yöntemleri, evrenin varoluşunu bilinçli
ve tasarımsal olduğu yönünde
yeterli kanıt düzeyine ulaşmıştır.
İnsanlık tarihinin en temel felsefi ve bilimsel sorusu, evrenin ilk varoluşunun
neden ve nasıl olduğu
ve hayatın neden ve nasıl başladığıdır. Bu hususta bilinen iki görüş
vardır:
- Tesadüfe dayalı varoluş,
- Bilinçli Tasarıma (**) dayalı varoluş.
Birisinin imkânsızlığı ispatlanırsa yani olmayana ergi (Reductio ad absurdum )
akıl yürütme
yöntemi ile ikincinin doğruluğu anlaşılır.
Akıl argümanı; birinci olarak akılsız ve bilinç sahibi olmayan bir
doğa akıllı ve
bilinçli insanı nasıl ve neden var etti diye sorar. İkinci olarak bilimin
keşfettiği doğada var olan karar
verici algoritmaların kendiliğinden var olmadaki olasılık hesabını sorar. Çünkü
bu algoritma mantığı yapay
zekanın Fuzzy mantığıdır. İnsanın yakında anladığı bu algoritmayı akılsız
bir evrimle
açıklayamayız.
Bu iki görüş hem bilimsel hem de felsefi açıdan
farklı yorumlara
sahiptir. Her iki görüşü karşılaştıralım ve akıl yürütme yöntemleri ile
açıklayarak matematiksel ispat
yolu ile soruya cevap arayalım.
Tesadüfi Varoluşun imkânsızlığı
Bu görüş, evrenin doğal süreçler sonucu ve rastlantısal olayların birikimiyle
oluştuğunu öne sürer.
Big Bang teorisine göre evrenin yaşının yaklaşık 13,8 milyar yıl olduğu,
Webb teleskopunun
verilerine göre ise evrenin yaklaşık 26,7 milyar yıl önce ortaya çıktığı ve
fiziksel yasalar çerçevesinde
genişlediği açıklandı. Big Bang’den önce zaman ve madde olmamalıydı, uzay ve
zaman dışında bir gerçeklik
olmalıydı. Tesadüfi varoluş görüşünün temel akıl yürütme noktaları, tek tek
karşıtını ispat yöntemi ile
çürütülebilmektedir.
- Kuantum Belirsizliği:
Kuantum fiziğine göre
bazı olayların kuantum seviyesinde dışsal bir sebep olmaksızın
gerçekleşebildiği öne sürülmektedir.
Ancak İnce Ayar Argümanı; fizik yasaları ve evrensel
sabitleri ile hayatın ortaya çıkmasına
imkân tanıyacak şekilde "ince ayarlı" olduğunu savunur. Eğer
fiziksel sabitlerde çok küçük değişiklikler
olsaydı, evrenin var olması veya yaşamın gelişmesi mümkün
olmazdı. “Kaos Teoremi” ne göre bizim
için yanlış görünen şeyler mükemmelin bir parçasıdır. O halde
kuantum belirsizliği evrenin mükemmelliğinin
bir parçasıdır. Ancak uzay ve zaman dışında gerçekliği
bilememektedir. Böyle bir mükemmellik tesadüfe yer
bırakmayacak şekildedir ve matematiksel akla göre uzay
ve zaman dışı bir dış irade
gerektirir.
- Doğal Seçilim Tezi:
Yaşamın oluşumunda
canlıların çeşitlenmesi ve gelişimi, mutasyonlar ve seçilimle
açıklanmaktadır. Ancak bir çocuk anne
karnında zigot (Anne ve baba DNA’larının yarı yarıya ilk hücre
olması) halinde iken, 8 haftada embriyoda
çocuk hareket etmeye başlar. Onuncu haftada fetüs dönemine
geçilir ve uzuvlar belirginleşir. Anne rahmi
her hafta bir santim muntazaman yukarı doğru büyür. Kırk (40)
hafta sonra doğum gerçekleşir. DNA’daki
amino asitlerin hep doğru kararlar vererek büyümesi zorunlu
yasadır. Bu süreçte tesadüfi mutasyon olmaması
gerekir, yoksa çocuk sağlıklı olamaz. O halde bütün memelilerde
gerçekleşen bu planlı, sistematik, ince
ayarlı, düzenli, ölçülü ve hesaplı büyümede mutasyonun çok
istisna olması ve olumsuzu doğurması
bilinmektedir. Bu nedenle “karşıt tersini kullanarak ispat
yöntemi” doğal seçilimin imkansızlığını
ve seçilimin rastlantısal değil bilinçli olmak zorunda olduğunu
gösterir. Bu bir dış iradenin
zorunlu
varlık olduğunu
gösteriyor. Aynı analojiyi incir çekirdeğinden incir
ağacına dönüşümüne, arının çalışma tarzına
uygulayabiliriz. Doğal seçilim sadece yaşam kalıma
odaklıdır ama bilinçli seçilim ise amaca yönelik
gelişmeye odaklanır.
- İlkel Şartlar ve Büyük Sayılar
Tezi: Evrenin
büyüklüğü ve zamanın uzunluğu düşünüldüğünde, hayat gibi
karmaşık yapıların rastlantısal olarak ortaya
çıkma ihtimalini öne sürer. Fiziksel kanunlar çerçevesinde
işleyen doğal süreçlere dayanan bilimsel
gözlemler ve deneylerle ispat edilen gelişim evreleri “Kiplik
akıl yürütme yöntemi” ile
düşünüldüğünde, matematiksel ispat yöntemine göre; doğru
koşulların oluşması çok düşük olasılıklı bir
durumdur. 10-50 olasılıklar imkânsız kabul
edildiğinden, büyük evren düşünüldüğünde bu
ihtimallerin gerçekleşmesi matematiksel akla göre imkansızdır.
Evrenin büyüklüğüne ve zamanın uzunluğuna
rağmen her yıl baharda üç hafta hiç mutasyon olmadan hep doğru
kararlar vererek cansız DNA’dan
canlı bir eserin çıkması mutlak bir
bilinci zorunlu varlık olarak işaret
eder.
- Karmaşıklık ve Düzen:
Evrenin, doğa
yasalarının uyum içinde işlediği karmaşık bir yapıya sahip
olduğu gözlemlenir. Bu düzenin kendiliğinden
mi, yoksa “Genel Sistemler Teorisi” ne göre bir tasarım
sonucu mu ortaya çıkacağı tartışılır.
Sistem teorisi: her şey
birbiriyle ilişkili küçük parçalardan oluşur,
fakat kendisi de daha büyük bir sistemin parçası
olarak
işlevde bulunan bir bütün olarak kabul edilir.
“Sibernetik Yasaları”na göre işleyen bir
düzen
vardır. Sibernetik canlı ve cansız
tüm karmaşık sistemlerin denetlenmesi ve
yönetilmesini inceleyen bilim dalıdır.
Sibernetik yasaları bir dümencinin
varlığını zorunlu
görür.
Evrenin
ve yaşamın rastlantılarla değil, bilinçli
bir akıl tarafından tasarlandığını savunan tasarımsal var
oluş görüşü matematiksel akla göre
zorunlu seçenektir.
- Zihin Teorisi Yetisinin Olması:
Tesadüfi
varoluş görüşü bu kurama açıklama getirememektedir. İnsan diğer
canlılardan farklı olarak varsayım üretme
yeteneğine sahiptir. Metabilişsel nörogenetik eğilimler olan
“anlam arayışı, yeniliği arama davranışı,
zaman farkındalığı, sonsuzluk arzusu ve ölüm algısının
varlığı” sadece insana hastır.
İnsan zihin tutumunu terk edip kendini doğaya bıraktığında
hayvanla özdeş olur.
İleri otistik özellikteki kişilere parmağınızla bir yeri işaret
ettiğinizde sağlıklı düşünemeyen bu
kişiler parmağın ucuna bakar işaret edilen yere bakamaz. Onlarda
zihin kuramı yetisi yoktur. Bu nedenle
insan evrenle ilgilenirken sadece evrene değil evrenin
arkasındaki anlama bakma yetisine sahiptir. Fen
bilimleri evrenin nasıl işlediğini çok güzel açıklar, ancak
anlamı esas alan bilimlerin ise teorik
anlamlar çıkarması gerekir. Bu evren neden var,
neden buradayım ve nereye gideceğim?... Zihin
kuramı yetisini kullanan ve bu gerçeği gören çok kişinin de bunu
pozitivist zihin tutumu ve dogmatik bilim
önyargısı nedeni ile ifade edemediklerini gözlemliyoruz.
Evrene zihin kuramı yetisini kullanarak
baktığımızda büyük ve mutlak bir ilim,
mutlak irade, mutlak güç, mutlak hikmet
sahibi bir varlığın
(Vacib-ül Vücud***) olması
zorunluluktur.
- Bilincin
Açıklanamazlığı:
İnsan bilincinin hayvandan
ayrıldığı özellik, onda “ben bilinci”nin
bulunmasıdır; hayvanda böyle bir bilincin bulunmadığı
kesindir. Rastlantısal var oluş tezi
bilinç konusunda susmayı tercih etmektedir.
Çünkü maddeden bilinç yapmak sıfırdan var etmek gibidir.
Cildimiz 20 günde tamamen değişiyor vücudumuzda
altı ay sonra bütün hücreler değişmiş oluyor ancak bilgisayarın
IP’si gibi olan bilincimiz hiç değişmiyor.
Bilinç, rastlantısal süreçlerle açıklanması çok zor bir olgudur
ve insana hastır. Tasarım argümanı,
bilincin varlığını bir tasarımcının eseri olduğunu savunur.
Dedüksiyon akıl yürütme yöntemi
bilinçli varlıkların varlığına, yüksek bir bilinç ve bilinçli
tasarımın zorunlu varlığına kanıt olarak
işaret eder. Evren yüksek bir bilinç ve üstün bir gücün
ki bu ancak ‘İlahi irade’dir, O’nun
ürünü
olması zorunlu
ideadır.
- Yaşam Mücadeledir Tezi:
Bu teze göre hayat
tesadüfen oluşmuştur ve mücadele vardır, güçlü olan yaşar,
olmayan mücadeleyi kaybeder yok olur. İlk
hücreden en gelişmiş canlılara kadar baktığımızda yardımlaşma
esas, mücadele istisnadır. Güçlü olan aslan
ve büyük olan dinozor bütün dünyaya yayılmamıştır. Dinozorların
büyük bir zırha ama küçük bir beyne sahip
olmaları uyum sağlamamalarına neden olmuştur. Evrende güçlü olan
değil genetik şifrelerine göre uyum
sağlayan yaşamaktadır. Ancak uyum sağlamak amaçla mümkündür.
Tekil olaylardan tümü anlama yöntemi olan
“indüksiyona” göre doğada yaşanan birlikte yaşama
dengesi hayatın mücadele olduğu tezini
çürütmektedir. Çünkü homeostazi (denge) yasasına
göre ince bir ahenk vardır, rekabet dengeyi
bozmamaktadır. Yaşam amaca göre bir uyumdur. Amacın
İlahi iradeye uygun olması
zorunludur.
- Şer (Kötülük) Problemi ve Sınav
Diyalektiği:
Materyalist bilim, insanın amacını zevk
prensibi ile açıklamaya çalışır. İnsan diğer
canlılardan farklı olarak amaçlı davranabilen, özgür
düşünen, varoluşu sorgulayan, soyut, kavramsal
ve sembolik düşünebilen tek varlıktır. Ölümden sonra hayatın
olmadığı bilimsel olarak söylenemez. İnsan
kötülüklerin neden var olduğunu da sorgulamaktadır. Özgür
iradeye sahiptir. Özgür iradenin olabilmesi için
kötülük yapma özgürlüğünün de olması gerekir. Kötülük yapma,
hata ve yanlış karar verme özgürlüğü bir
sınavın varlığına işarettir. “Çelişki yapma yöntemi ile
ispat” olan matematiksel akıl yürütme
yöntemi “hesap verebilirliği” netice vermektedir. İnsanın
kötülük yapabiliyor olması bir çelişkidir.
O halde bütüncül bilime göre dünyanın var oluş amacının
sınav diyalektiği olması akla en uygun
seçenektir.
- Ölüm Sonrası Yaşamın Zorunluluğu:
Dünyada
istisnası olmayan tek gerçek ölümdür. Programlanmış hücre
ölümlerinin varlığı bilimi ölüme çare arama
alanına yönlendirmiştir. Ölümün bizim canımızdan başka bir
anlama işaret etmesi zihin teorisine göre
gerekmektedir. Bu kadar mükemmel bir düzen yaratıp sonra da
onu yok etmesi Abduksiyon (Dışa çekim)
muhakeme yöntemine göre imkansızdır. Abduksiyon bir
bilimsel buluş yöntemidir. Oluşan şartlara göre
çıkması en güçlü sonucu gösterir. Hastalıklar bu yöntemle teşhis
edilir. Kötülük yapanların, bedel
ödemeden yanına kâr kalarak ölüp gitmeleri adil değildir.
İşleyen sibernetik yasalarına göre kötülük
yapanların bedel ödemeleri gerekmektedir. Diğer
taraftan bütün insanlarda var olan
sonsuzluk
arzusunun nörogenetik eğilimi,
abduksiyon nedensellik ilkesine göre
sonsuz bir yaşamı zorunlu
kılmaktadır. O halde
neş’e-i uhra yani yeniden diriliş olmalıdır. ‘Yaratıcı
vermek istemiş ki istemeyi vermiş’
diyebiliriz.
- Entropi Yasası Dış İradeyi Zorunlu
Kılıyor:
Entropi enerji yasası olup termodinamiğin
ikinci yasasıdır. Evren düzenli bir şekilde
düzenden düzensizliğe gider. Bu gidişe göre evren ısı ölümü ile
sona erecektir. Bu yasaya göre karanlık
yoktur, ışığın olmaması vardır; soğuk yoktur, ısının olmaması
vardır. Devamlı ısı ve ışıkla hassas ince
ayarlı ve hesaplı bir destek gerekmektedir. Bu yasa zihin kuramı
yetisine sahip olan insanı anlam
arayışına itmektedir. Zihin kuramı yetisi insan beynindeki ayna
sinir hücrelerinin fonksiyonudur. Eğer dış
denetim ve düzenleyici yoksa entropi yükselir ve evrende düzen
bozulur. İlk varoluşu yapıp
mükemmel yasalar koyan ve
bu yasaları her saniye yöneten uzay ve zaman dışında
bilinçli bir irade sahibinin (Vacib-ül
Vücud) varlığı zorunludur.
Sonuçlar:
- Bilimsel Açıklamalar:
Bilimsel gözlemler ve
fizik yasaları, evrenin kökenini ve gelişimini anlamada tesadüfî
varoluşun imkânsızlığı ile tasarımsal
varoluşun lehine deliller sunar. Ancak bilimsel model, "neden
bir şey yerine hiçlik var? Neden bu evren
var?" gibi nihai sorulara akıl yürütme yöntemlerini işaret eder.
- Hakikate götüren dört yol
vardır. Birincisi
deney ve gözlem, ikincisi akıl yürütme yöntemleri, üçüncüsü
rasyonel sezgiler, dördüncüsü rasyonel
inançlar.
- Bilinçli Tasarım
görüşü; karmaşıklık, bilinç
ve evrendeki düzenin kökenine dair alternatif bir açıklama sunar
ve ahlaki veya metafizik sorulara da
cevap verir.
- Tanrı (İlah)
tasavvuru: Bilinçli Tasarım
görüşü, evrendeki düzen ve bilincin varlığı gibi fenomenleri
açıklamaya çalışırken “zaman ve uzay dışı
bir yaratıcıyı zorunlu varlık (Vacib-ül
Vücud)” olarak savunur. Varoluşu; her
şeyi bilen,
gören, yöneten ve kontrol edebilen dış irade özelliklerinde
mutlak bir irade ile açıklar.
- Biz bu Yaratılış manifestosunu
hazırlayanlar olarak, O sonsuz,
mutlak ilim, irade, kudret ve hikmet sahibi
zorunlu varlığın (Vacib-ül Vücud), Kur’an-ı
Kerim’de ifade edilen Tevhid (Allah) kavramına uyduğunu
bütüncül bilim kanıtı ile ilan ve beyan
ederiz.
(**) Bilinçli tasarım bir yaratıcının bir fiilidir, her fiil gibi faili yani
öznesi vardır. O’da İlahî
ve
Tevhid yaratıcılığı bilgisidir. Bilinçli tasarımın akıllı
tasarımdan farkı kendi algoritmasını
üretebilme yetisidir.
(***) Vacib-ül Vücud kavramı “Zorunlu Varlık” anlamında İbn-i Sina tarafından
literatüre
sokulmuştur.
Kaynaklar:
A- Manifestoda
kullanılan kaynaklarda
spekülatif varoluş tartışmaları yerine
rasyonel kanıtlar, akıl yürütme
yöntemleri, hesaplamalı
bilimlerden nörobilim, fizik, kimya,
mantık bilim ile bilinç, anlam ve amaç
çalışmaları yapan
nöropsikiyatri , nöropsikoloji,
nörofelsefe, nöroteoloji ve
nörokuantoloji yöntemleri
öncelenmiştir.
- Armağan, İbrahim.: Yöntem Bilim,
Bilimsel Yöntem. İzmir: Dokuz
Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Yayınları, 1. Basım, 1983.
- Behe, Michael Joseph.
“Irreducible Complexity: Obstacle to
Darwinian Evolution”, Philosophy Of Biology An
Anthology. eds. Alex Rosenberg - Robert Arp.
427-437.
USA: John Wiley&Sons,
2010.
- Behe, Michael Joseph. “Zeki
Tasarıma Yönelik Bilimsel
Eleştirileri Yanıtlamak”. çev. Orhan Düz Evrenin
Bilinmeyen Tarihi Tasarım. der. Michael Joseph
Behe -
William Albert Dembski. 133-148. Gelenek
Yayıncılık, 1. Basım, 2004.
İstanbul:
- Behe M.J., ve Meyer, Stephen C.
10 Mayıs 2018 Akıllı Tasarım
https://www.discovery.org/v/what-is-intelligent-design
- Cogito: Nörobilim ve Felsefe,
Yapı Kredi Yayınları, 2013,
İstanbul
- Cohen, Simon Baron: The Science
of Evil, Basic Books, 2011, New
York
- Çınar, Aliye: Varoluşçu Teoloji:
Paul Tillich’te Din ve Sembol,
İz Yayıncılık, 2007,
İstanbul
- Çengel, Yunus: Bilim ve Risale-i
Nur’ a bilimsel yaklaşım.
https://sorularlaislamiyet.com/kaynak/akilli-tasarim-teorisi
- Damasio, Antonio R. çeviri Bahar
Atlamaz: Descartes’ın
Yanılgısı: Duygu, Akıl ve İnsan Beyni, Varlık
Yayınları, 1999, İstanbul
- Davidson, Richard J.: Beyninizin
Duygusal Hayatı, Pegasus
Yayınları, 2018, İstanbul
- Dawkins, Richard: Gen Bencildir,
Kuzey Yayınları, 1995,
İstanbul
- Dawson, Christopher: İlerleme ve
Din, Açılım Kitap, 2003,
İstanbul
- Demirhan, Ahmet: Kierkegaard ve
Din, Nirengi Kitap, 2003,
İzmir
- Demirhan, Ahmet: Nietzsche ve
Din, Nirengi Kitap, 2002,
İzmir
- Ellenbergher, Henri. F.: Bilinç
Dışının Keşfi, çev: Ebru Kılıç,
Albaraka yay., 2021,
İstanbul
- Emoto, Masaru: Sudaki Mucize,
Arıtan Yayınevi, 2008,
İstanbul
- Frankl, Viktor E.: İnsanın Anlam
Arayışı, Okuyan Us Yayınları,
2017, İstanbul
- Goetz, Stewart., Taliaferro,
Charles: A Brıef History Of The
Soul, Wiley- Black well, Oxford
2011
- Heisenber, Weiner: Fizik ve
Felsefe, Modern Bilimde Devrim,
Küre Yay. 2007, İstanbul
- Herbert, Nick-çeviri Meltem
Andırıç: Temel Bilinç: İnsan
Bilinci ve Yeni Fizik, Ayna Yayınevi, 2002,
İstanbul
- Laughlin, Robert B.: A Different
Universe, New York Times
Books, 2012, New York
- Lefebvre, Henri: Diyalektik
Materyalizm, Kanat Yayınevi, 2017,
İstanbul
- Lipton, Bruce H.: İnancın
Biyolojisi, Kuraldışı Yayınları,
2007, İstanbul
- L.DuPont, Robert, M.D.; The
Selfish Brain Learning From
Addiction, American Psychiatric Press, Inc. 2005
Washington
- Kandel, Eric R.: Sıradışı
Beyinlerden Öğrenebileceklerimiz,
Kolektif Kitap, 2018,
İstanbul
- Flew, Antony: Yanılmışım Tanrı
Varmış, Profil Yayıncılık, 2020,
İstanbul
- Fry, Ron-çeviri Feride Kurtulmuş:
Hafıza Nasıl Geliştirilir,
Timaş Yayın¬ları, 2000,
İstanbul
- Healy, Jane M. çeviri Ayşe Bilge
Dicleli: Çocuğunuzun Gelişen
Aklı: Doğumdan Ergenliğe Öğrenme ve Beyin
Gelişimi, Kolektif Kitap, 1997,
İstanbul
- Hunke, Sigrid: Allah’ın Güneşi
Avrupa’nın Üzerine, Altın
Kitaplar Yayınevi, 2001,
İstanbul
- Huntington, Samuel P.:
Medeniyetler Çatışması, Vadi Yayınları,
2003, İstanbul
- İnalöz, Orhan: Doğru
Düşünebilmek, Feyyaz Yayıncılık, 2013,
İstanbul
- İtil, Turan: Unutulan Beyin:
Seksten Daha Büyük Tabu, Kaynak
Yayınları, 2015, İstanbul
- İzzetbegoviç, Aliya: Doğu-Batı
Arasında İslam, Ketebe Yayınevi,
1993, İstanbul
- Johnson, Phillip E. çeviri Orhan
Düz: Evrim Duruşması, Gaye
Kitabevi Dağıtım, 2003,
Bursa
- Karataş, Şükran, Deity And
Freedom Equality Justice in History
Philosopy Science, İmak Ofset Basın Yay.
2013
- Kıng, Brett: Augmented,
Artırılmış Gerçeklik. Maltepe Üniv.
Kit. 2016, İstanbul
- Kingsley, Peter: Batı Hikmetinin
Bilinmeyen Tarihi, Etkileşim
yay. çev: Onur Atalay, 2004,
İstanbul
- Köknel, Özcan: Çatışan
Değerlerimiz Aileden Topluma,
Politikadan İnançlara, Sevgiden Aşka Kadar,
Altın Kitaplar, 2007,
İstanbul
- Maisonneuve, Jean: Sosyal
Psikoloji, Dost Kitabevi, 2005,
İstanbul
- Manafov, Rafiz Kötülük Problemi
ve Teodise, İz Yayıncılık,
2007, İstanbul
- Margenau,Herny ve Varghese, Roy
Abraham-çeviri Ahmet Ergenç:
Kosmos, Bios, Teos, Gelenek Yayıncılık, 2002,
İstanbul
- Maslow, Abraham-çeviri Okhan
Gündüz: İnsan Olmanın Psikolojisi,
Ku¬raldışı Yayınları, 2011,
İstanbul
- Maslow, Abraham: Dinler,
Değerler, Doruk Deneyimler, Kuraldışı
Yayınları, 1964, İstanbul
- Miquel, Andre çeviri Ahmet Fidan:
Doğuştan Günümüze İslam
Medeniyeti, Birleşik Dağıtım Kitabevi, 2003,
Ankara
- Morin, Christophe: Beyindeki İkna
Kodu, Maltepe Üniv.
Yayınları, 2019, İstanbul
- Moses, Jeffrey: Bir Olmak Bütün
Dinlerin Paylaştığı Yüceİ
lkeler, Samsara, 2003,
İstanbul
- Murphy, Joseph: Bilinçaltının
Gücü, Koridor Yayıncılık, 2000,
İstanbul
- Nietzsche, Friedrich: İyinin ve
Kötünün Ötesinde, İş Bankası
Kültür Yayınları, 2014,
İstanbul
- Peteet, R. John, M.D, G.Lu,
Francis, M.D, E. Narrow, William,
M.P.H., M.D.; Religious and Spiritual Issues in
Psychiatric Diagnosis, American Psychiatric
Association Arlington, Virginia,
2011
- Ramachandran, V.S., Sandra
Blakeslee; Çev: Levent Öztürk;
Beyindeki Hayaletler, İnsan Zihninin Gizemlerine
Doğru 2019, İstanbul Boğaziçi Üniversitesi
yayınevi
- Small, Gary çeviri Tuğba Kırca:
Hafızanın Kutsal Kitabı, Omega
Yayınları, 2002, İstanbul
- Songar, Ayhan: Sibernetik, Yeni
Asya Yayınları, 1980,
İstanbul
- Stalin: Diyalektik ve Tarihsel
Materyalizm, Bilim ve Sosyalizm
Yayınevi, 2017, İstanbul
- Stevens, Anthony: Jung, Kaknüs
Yayınları, 1999,
İstanbul
- Stora, Jean Benjamin: Stres,
İletişim Yayınları, 1994,
İstanbul
- Strano, Anthony çeviri Aynur
Sungur Tuncer ve İlknur Bulut:
Batılı Zihin İçin Doğulu Düşünceler ve Derin
Düşünce Yansımaları, Altın Kitapevi, 2006,
İstanbul
- Şimşek, Ümit: Bir Fiil Yaratmak:
Eserden Esmaya, Diyanet İşleri
Başkanlığı, 2002, Ankara
- Shaffer, Jerome A.- çeviri Turan
Koç: Zihin Felsefesi, Küre
Yayınları, 2005, İstanbul
- Spinoza, Baruch: “Etika”, Alfa
Yayınları, 1978,
İstanbul
- Tanrıdağ, Oğuz: İnanıyorum O
Halde Varım, Üsküdar Üniversitesi
Yayınları No: 5 2017,
İstanbul
- Tanrıdağ, Oğuz: Sosyal Nörobilim,
Nobel Tıp yay. 2015,
İstanbul
- Talbot, Michael, Holografik
Evren, Omega Yayınları, 2001,
İstanbul Yay. 2021,
İstanbul
- Tura, Saffet Murat: Madde veMana:
Rasyonalitenin Kökeni, Metis
Yayınları, 2011, İstanbul
- Tarlacı, Sultan: Suç ve Beyin,
Destek Yayınları, 2017,
İstanbul
- Tarlacı, Sultan: Ölüm’sözlük,
Tuti Kitap, 2018,
İstanbul
- Tarhan, Nevzat. Bilgelik
Psikolojisi 1 Rasyonel İnanç
Spinoza’nın Yanılgısı ve Evrimin Evrimi 2022,
Timaş Yayınları.
- Tarhan, Nevzat: Akıldan Kalbe
Yolculuk Bediüzzaman Modeli Timaş
2022 İstanbul
- Taslaman, Caner: Kuantum Teorisi
Felsefe ve Tanrı, İstanbul
Yayınevi, 2008, İstanbul
- Tatlı, Adem: Akıllı Tasarım
Teorisi.
https://sorularlaislamiyet.com/kaynak/akilli-tasarim-teorisi
- Twenge, M.,Jean, PH.D., Campbell,
W. Keith, PH. D.; The
Narcissism Epidemic, Living İn The Age of
Entitlement, Atria Paperback, New York
2009
- Uzbay, Tayfun: Görünmeyen Beyin,
Destek Yayınları, 2017,
İstanbul
- Venter, Henry.:
Self-Transcendence: Maslow’s Answer to Cultural
Closeness. Journal of Innovation Management. 4.
3. 10.24840/2183-0606_004.004_0002.” 2017
ijooes.fe.up.pt
- Wilson E.O.: The Creation an
appeal to save on earth,
W.W.Norton Company New York/ 2006,
London
- Yalom, Irvin D. çeviri Özden
Arıkan: Din ve Psikiyatri, Pegasus
Yayınları, 2000, İstanbul
B- Kendiliğinden ve
tesadüfen oluştuğu iddia
edilen kimyasal süreçler hayatın
varlığını ve genetik kodun kökenine
açıklama getirememiştir.
- Gribbin, J. Carbon Dioxide,
Ammonia and Life. New Scientist.
Vol.94. May 13. 1982, p.143
- Bliss, R. B. and Parker, G.
E. Origin of Life.
California. 1979
- Tatlı, Â. Evrim ve Yaratılış. 5.
baskı. 2018, s.
38.
- Jack W. Szostak, David P. Bartel,
and P. Luigi Luisi,
“Synthesizing Life,” Nature, 409: 387-390
(January 18, 2001
- Robert Shapiro, “A Simpler
Origin for Life,”
Scientific American, pp. 46-53, June,
2007
- J.T. Trevors and D.L. Abel,
“Chance and necessity do not
explain the origin of life,” Cell Biology
International, 28: 729-739,
2004.
- George M. Whitesides,
“Revolutions In Chemistry:
Priestley Medalist George M. Whitesides’
Address,” Chemical and Engineering News,
85: 12-17,
March 26, 2007
C- Biyolojik yapılar
çok hassas ve kompleks
bileşiklerdir, rastgele mutasyonların
ürünü
olamaz.
- Douglas A. Axe, “Estimating the
Prevalence of Protein Sequences
Adopting Functional Enzyme Folds,” Journal of
Molecular Biology, 341: 1295-1315,
2004.
D-
Fosil kayıtlarında
türlerin aniden ortaya çıkması Darvinci
evrimi
desteklemez.
- R.S.K. Barnes, P. Calow and
P.J.W. Olive, The Invertebrates:
A New Synthesis, pp. 9-10 (3rd ed.,
Blackwell Sci. Publications,
2001
- Robert L. Carroll, “Towards
a new evolutionary
synthesis,” Trends in Ecology and Evolution,
15(1):27-32, 2000
- Jaume Baguña and Jordi
Garcia-Fernández, “Evo-Devo: the Long
and Winding Road,” International Journal of
Developmental Biology, 47:705-713,
2003
- Kevin J. Peterson, Michael R.
Dietrich and Mark A. McPeek,
“MicroRNAs and metazoan macroevolution: insights
into canalization, complexity, and the Cambrian
explosion,” BioEssays, 31 (7):736-747,
2009
- Stefanie De Bodt, Steven Maere,
and Yves Van de Peer, “Genome
duplication and the origin of angiosperms,”
Trends in Ecology and Evolution,
20:591-597,
2005
- Frank B. Gill, Ornithology, 3rd
ed. New York: W.H. Freeman,
2007, p. 42.
- Alan Feduccia, “‘Big bang’ for
tertiary birds?,” Trends in
Ecology and Evolution, 18: 172-176,
2003
- Ernst Mayr, What Makes Biology
Unique?, p. 198
(Cambridge University Press,
2004
- John Hawks, Keith Hunley,
Sang-Hee Lee, and Milford Wolpoff,
“Population Bottlenecks and Pleistocene Human
Evolution,” Journal of Molecular Biology and
Evolution, 17(1):2-22,
2000.
E-
Moleküler biyoloji
büyük bir "Hayat ağacı" oluşturmakta
başarısız
olmuştur.
- (“New study suggests big
bang theory of human
evolution,”January 10, 2000).
http://www.umich.edu/~newsinfo/Releases/2000/Jan00/r011000b.html
- Jeffrewy Schwartz, Sudden
Origins: Fossils, Genes, and the
Emergence of Species, p. 3, Wiley,
1999
- Graham Lawton, “Why Darwin was
wrong about the tree of life,”
New Scientist (January 21,
2009
- W. Ford Doolittle, “Phylogenetic
Classification and the
Universal Tree,” Science, 284:2124-2128,
June 25, 1999.
- Partly quoting Eric Bapteste, in
Lawton, “Why Darwin was wrong
about the tree of life” (internal quotations
omitted.
- Carl Woese “The Universal
Ancestor,” Proceedings of the
National Academy of Sciences USA, 95:6854- 9859,
June, 1998
- Graham Lawton, “Why Darwin was
wrong about the tree of life,”
New Scientist, January 21,
2009
- Liliana M. Dávalos, Andrea L.
Cirranello, Jonathan H. Geisler,
and Nancy B. Simmons, “Understanding
phylogenetic incongruence: lessons from
phyllostomid bats,”
Biological Reviews of the Cambridge
Philosophical Society, 87:991-1024,
2012
F-
Akraba olmayan
canlıların arasında görülen benzer
biyolojik yapıların,
Darwinizme meydan okuyor ve ortak ata
mantığını
yıkıyor.
- David P. Mindell, Michael D.
Sorenson, and Derek E. Dimcheff,
“Multiple independent origins of mitochondrial
gene order in birds,” Proceedings of the
National
Academy of Sciences USA, 95
(September, 1998):
10693-10697
- Frederick M Ausubel, “Are innate
immune signaling pathways in
plants and animals conserved?,” Nature
Immunology, 6 (10): 973-979 (October,
2005
- Michael Syvanen, “Evolutionary
Implications of Horizontal Gene
Transfer,” Annual Review of Genetics,
46:339-356, 2012.
G- Omurgalı embriyoları arasındaki
farklılıklar, ortak soy tahminleriyle
çelişmektedir.
- Kalinka et al., “Gene expression
divergence recapitulates the
developmental hourglass model,” Nature,
468:811, December 9, 2010
- Steven Poe and Marvalee H. Wake,
“Quantitative Tests of General
Models for the Evolution of Development,” The
American Naturalist, 164, September,
2004):
415-422; Olaf R. P. Bininda-Emonds, Jonathan E.
Jeffery, and Michael K. Richardson, “Inverting
the
hourglass: quantitative evidence against the
phylotypic stage in vertebrate development,”
Proceedings of the Royal Society of London,
B, 270 (2003): 341-
346;
- Olaf R. P. Bininda-Emonds,
Jonathan E. Jeffery, and
Michael K. Richardson, “Inverting the hourglass:
quantitative evidence against the phylotypic
stage in
vertebrate development,” Proceedings of the
Royal Society of London, B,
270:341-346,
2003).
H-
Darwinizm,
körelmiş organlar ve "önemsiz (çöp) DNA"
hakkında öngörülerinin
yanlışlığı bütün çıplaklığı ile
anlaşılmıştır.
- Francis Collins, The Language of
God: A Scientist Presents
Evidence for Belief (New York: Free Press,
2006), 136-37.
- Richard Sternberg, “On the Roles
of Repetitive DNA Elements in
the Context of a Unified Genomic- Epigenetic
System,” Annals of the New York Academy of
Sciences, 981 (2002):
154-88.
- Richard Sternberg,
a.g.e.
- Tammy A. Morrish, Nicolas
Gilbert, Jeremy S. Myers, Bethaney J.
Vincent, Thomas D. Stamato,
Guillermo
- E. Taccioli, Mark A. Batzer, and
John V. Mora “DNA repair
mediated by endonuclease-independent LINE-1
retrotransposition,” Nature Genetics, 31 (June,
2002):
159-65.
- Galit Lev-Maor, Rotem Sorek, Noam
Shomron, and Gil Ast, “The
birth of an alternatively spliced exon: 3′
splice-site selection in Alu exons,” Science,
300 (May 23,
2003): 1288-91; Wojciech Makalowski, “Not junk
after all,” Science, 300 (May 23, 2003):
1246-47.
- Morrish et al., “DNA repair
mediated by
endonuclease-independent LINE-1
retrotransposition,” 159-65; Annie Tremblay,
Maria Jasin, and Pierre
Chartrand, “A Double-Strand Break in a
Chromosomal LINE Element Can Be Repaired by Gene
Conversion
with Various Endogenous LINE Elements in Mouse
Cells,” Molecualr and Cellular Biology, 20
(January,
2000): 54-60
- Richard Sternberg and James A.
Shapiro, “How repeated
retroelements format genome function,”
Cytogenetic and Genome Research, 110 (2005):
108-16.
- Jeffrey S. Han, Suzanne T. Szak,
and Jef D. Boeke,
“Transcriptional disruption by the L1
retrotransposon and implications for mammalian
transcriptomes,”
Nature, 429 (May 20, 2004): 268-74;
Bethany A. Janowski, Kenneth E. Huffman, Jacob
C. Schwartz,
Rosalyn Ram, Daniel Hardy, David S. Shames, John
D. Minna, and David R. Corey, “Inhibiting gene
expression at transcription start sites in
chromosomal DNA with antigene RNAs,” Nature
Chemical
Biology, 1 (September, 2005):
216-22.
- S. Henikoff, K. Ahmad, H. and S.
Malik “The Centromere Paradox:
Stable Inheritance with Rapidly Evolving DNA,”
Science, 293 (August 10, 2001):
1098-1102;
- C. Bell, A. G. West, and G.
Felsenfeld, “Insulators and
Boundaries: Versatile Regulatory Elements in the
Eukaryotic Genome,” Science, 291 (January 19,
2001):
447-50;
- M.-L. Pardue and P.G. DeBaryshe,
“Drosophila telomeres: two
transposable elements with important roles in
chromosomes,” Genetica, 107 (1999):
189-96;
- S. Henikoff, “Heterochromatin
function in complex genomes,”
Biochimica et Biophysica Acta, 1470 (February,
2000): O1-O8; L. M.Figueiredo, L. H.
Freitas-Junior, E.
Bottius, Jean-Christophe Olivo-Marin, and A.
Scherf, “A central role for Plasmodium
falciparum
subtelomeric regions in spatial positioning and
telomere length regulation,” The EMBO Journal,
21
(2002): 815-24;
- Mary G. Schueler, Anne W.
Higgins, M. Katharine Rudd, Karen
Gustashaw, and Huntington F. Willard, “Genomic
and Genetic Definition of a Functional Human
Centromere,” Science, 294 (October 5, 2001):
109-15.
- Ling-Ling Chen, Joshua N.
DeCerbo, and Gordon G. Carmichael,
“Alu element-mediated gene silencing,” The EMBO
Journal 27 (2008):
1694-1705;
- Jerzy Jurka, “Evolutionary impact
of human Alu repetitive
elements,” Current Opinion in Genetics &
Development, 14 (2004): 603-8;
- G. Lev-Maor et al. “The birth of
an alternatively spliced exon:
3′ splice-site selection in Alu exons,”
1288-91
- M. Mura, P. Murcia, M. Caporale,
T. E. Spencer, K. Nagashima,
A. Rein, and M. Palmarini, “Late viral
interference induced by transdominant Gag of an
endogenous
retrovirus,” Proceedings of the National Academy
of Sciences USA, 101 (July 27, 2004): 11117-22;
- M. Kandouz, A. Bier, G. D
Carystinos, M. A Alaoui-Jamali, and
G. Batist, “Connexin43 pseudogene is expressed
in tumor cells and inhibits growth,” Oncogene,
23
(2004):4763-70.
- K. A. Dunlap, M. Palmarini,
M. Varela, R. C. Burghardt,
K. Hayashi, J. L. Farmer, and T. E. Spencer,
“Endogenous retroviruses regulate
periimplantation
placental growth and differentiation,”
Proceedings of the National Academy of Sciences
USA, 103
(September 26, 2006):14390-95;
- L. Hyslop, M. Stojkovic, L.
Armstrong, T. Walter, P. Stojkovic,
S. Przyborski, M. Herbert, A. Murdoch, T.
Strachan, and M. Lakoa, “Downregulation of NANOG
Induces
Differentiation of Human Embryonic Stem Cells to
Extraembryonic Lineages,” Stem Cells, 23 (2005):
1035-43;
- E. Peaston, A. V. Evsikov, J. H.
Graber, W. N. de Vries, A. E.
Holbrook, D. Solter, and B. B. Knowles,
“Retrotransposons Regulate Host Genes in Mouse
Oocytes and
Preimplantation Embryos,” Developmental Cell, 7
(October, 2004): 597-606
- Yong, “ENCODE: the rough guide to
the human genome,” Discover
Magazine (September 5, 2012), at
http://blogs.discovermagazine.com/notrocketscience/2012/09/05/encode-the-rough-guide-to-the-human-genome/ Makalowski, “Not Junk
After All,” 1246-47.
- Laura Poliseno, “Pseudogenes:
Newly Discovered Players in Human
Cancer,” Science Signaling, 5 (242)
(September 18, 2012).
- Yan-Zi Wen, Ling-Ling Zheng,
Liang-Hu Qu, Francisco J. Ayala
and Zhao-Rong Lun, “Pseudogenes are not pseudo
any more,” RNA Biology, 9(1):27-32 (January,
2012).
I-
Evrim teorisi,
bilimsel bir bilgi değil, ateizme dayalı
ideolojik ve o
ideolojiyi temel alan felsefî bir
görüştür.
- Evgeniy S. Balakirev and
Francisco J. Ayala, “Pseudogenes, Are
They ‘Junk’ or Functional DNA?,” Annual Review
of Genetics, 37 (2003):
123-51.
- BwEyoAcA&sclient=gws-wiz-serp
(Erişim Tarihi:
16.03.2024). https://www.worldhistory.org/trans/tr/1-19704/immanuelkant