Yönetmelik

11 Mart 2024 PAZARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 32486

YÖNETMELİK

Üsküdar Üniversitesinden:

ÜSKÜDAR ÜNİVERSİTESİ ÇOCUK-ERGEN GELİŞİMİ VE OTİZM

UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç

MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Üsküdar Üniversitesi Çocuk-Ergen Gelişimi ve Otizm Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Üsküdar Üniversitesi Çocuk-Ergen Gelişimi ve Otizm Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,

b) Merkez (ÇEGOMER): Üsküdar Üniversitesi Çocuk-Ergen Gelişimi ve Otizm Uygulama ve Araştırma Merkezini,

c) Müdür: Merkezin Müdürünü,

ç) Rektör: Üsküdar Üniversitesi Rektörünü,

d) Üniversite: Üsküdar Üniversitesini,

e) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları

Merkezin amaçları

MADDE 5- (1) Merkezin amaçları şunlardır:

a) Bireylerin ve toplumun şekillendiği dönem olan çocuk-ergen gelişimini korumak, iyileştirmek ve güçlendirmek.

b) Yaşamın temellerini oluşturan çocuk ve ergenlerin içinde bulunduğu biyolojik, sosyal, kültürel, ekonomik ve çevresel faktörler etrafında bütüncül bir yaklaşımla değerlendirmek.

c) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında kamu kurum ve kuruluşları; üniversiteler, belediyeler, anne-çocuk sağlığı merkezleri, okullar, rehberlik araştırma merkezleri, emniyet müdürlükleri ile ortaklıklar kurarak çocuk ve ergen ruh sağlığı konusunda farkındalık yaratmak, koruma ve iyileştirmek için birlikte planlamak, proje oluşturmak ve faaliyete geçen projeleri sürdürmek.

ç) Ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanları, çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları uzmanları, çocuk sağlığı ve hastalıkları uzmanları, hemşireler, aile hekimleri, sosyologlar, sosyal-hizmet ve çocuk gelişim uzmanları, psikolojik danışmanlar, emniyet mensupları, diğer ilgili uzmanlar ve paydaşlar ile akademik, klinik ve sosyal bir iş birliği içinde çalışmak.

d) Çocuk-ergen ruh sağlığı sorunlarına yaklaşırken, toplumda, sağlık çevrelerinde ve politika belirleyicilerde farkındalık oluşturmak ve tüm faktörlerle ilgili koruyucu ve önleyici ruh sağlığı hizmetlerine yönelmek.

e) Çocuk-ergen ruh sağlığı sorunları olanların tedavi hizmetlerine ulaşımını sağlamak, tedavi merkezlerine yönlendirme sistemleri oluşturmak, yeterli düzeyde ve sayıda birimlerin oluşturulmasını teşvik etmek, birimlerin ve hizmet verecek ekibin nitelikli hale getirilmesi amacıyla eğitimler düzenlemek gibi sorunu çözmeye yönelik faaliyetler yapmak.

f) Üniversitenin AR-GE birimi ile iş birliği içinde, çocuk ve ergenlere yönelik yapılmış ulusal ve uluslararası çalışmaları incelemek, yapılmakta olan yerel, ulusal, global araştırmalardan/projelerden haberdar olmak, yürütülen projeleri izlemek, desteklemek ve iş birliği yapmak.

g) Çocuk ve ergen ruh sağlığında, etkili faktörler bağlamında koruma ve tedavi yaklaşımlarının kültürler arası ve çok kültürlülük temelinde farklılıklar gösterebilirliğini gözeterek planlamalar yapmak, kültürümüze ve bu temelde ortaya çıkabilecek sorunlara özgü programlar oluşturmak.

ğ) Anne olma, baba olma, ebeveyn olma kavramlarına yönelik olarak değişen toplumsal rol ve algılarla beraber çocuk ve ergen eğitimi konusunda değişen ihtiyaçlara yönelik kaynaklara ulaşılmasına ve destek sistemlerini artırmaya yönelik çalışmalar yapmak.

h) Ülkemizin çocuk-ergen ruh sağlığı ve otizm alanında güncel ihtiyaçlarının belirlenmesi amacıyla bilimsel yayın ve araştırmalarla veriler toplamak ve bu veriler ışığında ihtiyaca yönelik çalışmalar yapmak.

ı) Ebeveyn çocuk-ergen bağlanması işlevsel bozulmasına dayalı sorunlar, ruhsal hastalıklar nedeniyle gelişim ve yaşam kalitesinin yitirilmesine dayalı sorunlar, ilişki ve iletişim sorunları hakkında rehberlik, eğitim ve destek hizmetlerini teorik ve uygulamalı çalışmalarla sunabilecek yeterliklere sahip perinatal ruh sağlığı çalışanları yetiştirmek.

i) İlgili mevzuat kapsamında çocuk ve ergen ruh sağlığını koruyucu hizmetler kapsamında anne ve babalara ve onların yakınlarına, annelerle yakın temasta olan meslek mensuplarına yönelik danışmanlık, eğitim ve destek hizmetleri sunmak.

j) Çocuk-ergen ruh sağlığını içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve çevresel faktörler içinde değerlendiren bütüncül bir anlayışla ebeveynlerin ruh sağlığına yönelik rehberlik, eğitim ve destek hizmetleri vermek.

Merkezin faaliyet alanları

MADDE 6- (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:

a) Ulusal ve sosyal politikalarla uyum içinde ilgili kamu kurum ve kuruluşlarının ortak hedef ve çalışmalarıyla paralel, çocuk-ergen ruh sağlığını güçlendirecek sosyal politikaları destekleyici çalışmalarda bulunmak, bu politikalara paralel stratejik eylem planları uygulamak ve/veya geliştirmek.

b) İlgili mevzuat kapsamında çocuk-ergen ruh sağlığını koruyucu, önleyici, eğitici, geliştirici, rehberlik ve rehabilite edici eğitim ve danışmanlık hizmetleri vermek.

c) Çocuk-ergen sağlığı alanında çalışan sağlık çalışanlarına ve eğitimcilere yönelik eğitim programları sunmak.

ç) Çocuk ve ergendeki otizm, nöro-gelişimsel bozukluklarla ilgili akademik çalışmalar yapıp elde edilen verileri ulusal ve uluslararası düzeyde yayım, eğitim ve konferans yoluyla paylaşmak.

d) Çocuk-ergen ruh sağlığı ile ilgili eğitim ve sertifika programları ve destek grupları organize etmek, belli gün ve saatlerde online veya telefon danışmanlığı hizmeti vermek.

e) İlgili mevzuat kapsamında ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde uygulama, araştırma ve yayım çalışmaları gibi etkinliklerde bulunmak.

f) Otizm ile ilgili rehberlik ve sosyal destek faaliyetlerinde bulunmak.

g) Çoçuk-ergen ruh sağlığı ve otizmle ilgili akademik araştırma (ARGE), klinik uygulama çalışmaları yapmak; benzer çalışmaları yürütmek için gerekli kadroları yetiştirmek.

ğ) Otizmle ilgili kamuyu bilinçlendirecek yayım faaliyetleri yapmak, canlı programlar yanında, ilgili bireyler için gerektiğinde uzaktan eğitim gerçekleştirmek, bu amaçla internet sitesi kapsamında bilgi verici belgeler hazırlamak, soru ve cevap platformu sağlamak.

h) Merkez kapsamında Rektör ve/veya Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ya da Üniversite Yönetim Kurulu tarafından kararlaştırılan diğer faaliyetleri gerçekleştirmek.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri

Merkezin yönetim organları

MADDE 7- (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:

a) Müdür.

b) Yönetim Kurulu.

c) Danışma Kurulu.

Müdür ve müdür yardımcısı

MADDE 8- (1) Müdür; Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversitenin tam zamanlı öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl süreyle görevlendirilir. Süresi sona eren Müdür tekrar görevlendirilebilir. Müdür görevlendirildiği usul ile görevden alınır.

(2) Müdürün önerisi üzerine Rektör tarafından, Merkezin çalışma alanı ile ilgili öğretim elemanları arasından bir kişi müdür yardımcısı olarak görevlendirilebilir. Müdürün görevi başında bulunmadığı zamanlarda müdür yardımcısı vekâlet eder. Vekâlet altı aydan fazla sürerse yeni Müdür görevlendirilir.

Müdürün görevleri

MADDE 9- (1) Müdürün görevleri şunlardır:

a) Yönetim Kuruluna başkanlık etmek.

b) Merkez çalışmalarının düzenli ve etkin bir biçimde yürütülmesi ve denetimi ile ilgili gerekli önlemleri almak.

c) Merkez çalışmalarının gerektirdiği görevlendirmeleri yapmak.

ç) Her öğretim yılı sonunda ve istendiğinde Merkezin genel durumu ve işleyişi hakkındaki raporunu, Yönetim Kurulunun görüşünü aldıktan sonra Rektöre sunmak.

(2) Müdür, Merkezin amaçları doğrultusundaki çalışmaların düzenli bir şekilde yürütülmesinden, Merkezin bütün etkinliklerinin gözetim ve denetiminin yapılmasından ve sonuçlarının alınmasından Rektöre karşı birinci derecede sorumludur.

Yönetim Kurulu

MADDE 10- (1) Yönetim Kurulu; Müdür, müdür yardımcısı ile Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversite öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından görevlendirilen en fazla on üyeden oluşur.

(2) Yönetim Kurulu üyelerinin görev süreleri üç yıldır. Süresi biten üyeler tekrar görevlendirilebilir. Süresi dolmadan ayrılan veya üç aydan fazla yurt dışında görevlendirilen üyelerin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere yenileri görevlendirilir. Yönetim Kurulu; Müdürün daveti üzerine ayda en az bir defa salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğuyla alınır.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 11- (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Merkezin faaliyet alanları ile ilgili plan ve programların hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak.

b) Merkezin yatırım, plan ve bütçe tasarısını hazırlamak, onaylanmak üzere Rektöre sunmak.

c) Eğitim, uygulama, araştırma, hizmet üretimi ve yayım konularındaki istekleri değerlendirip önerilerde bulunmak.

ç) Gerekli hallerde Merkezin faaliyetleri ile ilgili geçici ihtisas grupları kurmak ve bunların görevlerini düzenlemek.

d) İlgili mevzuat hükümleri kapsamında eğitim programları ile bu programların sonunda katılım belgesi, başarı belgesi ve benzeri belgeleri düzenleyerek vermek.

e) Müdürün; Merkezin yönetimi ile ilgili getireceği konuları değerlendirerek karara bağlamak.

Danışma Kurulu

MADDE 12- (1) Danışma Kurulu; Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversitenin öğretim elemanları ve istekleri halinde Merkezin çalışma alanlarına katkıda bulunabilecek, Müdür tarafından belirlenen ve Rektörce görevlendirilen en fazla on üyeden oluşur. Danışma Kuruluna Müdür başkanlık eder.

(2) Danışma Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıldır. Süresi biten üye tekrar görevlendirilebilir. Danışma Kurulu yılda en az bir kez Müdürün çağrısıyla toplanır.

Danışma Kurulunun görevleri

MADDE 13- (1) Danışma Kurulu, Merkezin faaliyetleri ile ilgili olarak değerlendirmelerde bulunur ve istişari nitelikte görüş bildirir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

İhtisas grupları ve görevleri

MADDE 14- (1) İhtisas gruplarının sayısı, kuruluş ve çalışma konuları Yönetim Kurulu tarafından ilgili öğretim elemanlarının uzmanlık ve çalışma alanları esas alınarak belirlenir. Bu gruplarda tam zamanlı veya gerek duyulduğu zaman ve sürede personel çalıştırılabilir. Grupların kuruluş ve çalışma yöntemleri Yönetim Kurulu tarafından hazırlanan esaslar çerçevesinde belirlenir.

(2) İhtisas gruplarının görevi; Merkezin faaliyetlerindeki uzmanlık alanlarına göre projeleri gerçekleştirmektir.

Personel ihtiyacı

MADDE 15- (1) Merkezin akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı; 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesine göre Rektör tarafından görevlendirilen personel tarafından karşılanır.

Harcama yetkilisi

MADDE 16- (1) Merkezin harcama yetkilisi Mütevelli Heyet Başkanıdır. Mütevelli Heyet Başkanı bu yetkisini Rektöre ve Müdüre devredebilir.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 17- (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato kararları uygulanır.

Yürürlük

MADDE 18- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 19- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Üsküdar Üniversitesi Rektörü yürütür.

Paylaş: